Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsland: Real gaat concurrentie met discounters aan met nieuwe budgetlijn

Aldi, de marktleider onder de discounters, staat in Duitsland al jaren voor de allerlaagste prijs bij dagelijkse levensmiddelen. Supermarktketen Real wil hier echter verandering in brengen en komt met een nieuwe budgetlijn, die Aldi, Lidl & co qua prijs moet beconcurreren. De klant moet hierbij echter wel rekening houden met een mindere kwaliteit.
 
"Het is goed mogelijk dat Real hiermee een prijzenoorlog in Duitsland teweegbrengt zoals we die hier in geen jaren meer hebben gezien", zegt handelsexpert Matthias Queck van adviesbureau Planet Retail. De prijsbrekers staan momenteel goed zichtbaar op opvallende plaatsen in de meer dan 300 Real-supermarkten in Duitsland. Het gaat daarbij om zo'n 20 artikelen, maar dit aanbod zal nog verder groeien. Knalgeel verpakt dragen ze in plaats van een merknaam alleen de productomschrijving op de verpakking.
 
"De discounters hebben de kwaliteit van hun producten steeds verder opgeschroefd, waardoor er weer ruimte is in het budgetsegment", zei Didier Fleury, CEO van Real, in het vakblad 'Lebensmittel Zeitung'. Dit gat in de markt wil Real nu opvullen. Karigheid is daarbij echter wel aan de orde. Het naamloze multivitamine vruchtensap bijvoorbeeld kost bij Real slechts 0,79 euro per pak van 1,5 liter. Het vruchtgehalte is daarbij echter ook slechts 12 procent. Ter vergelijking: Aldi Süd rekent 0,95 euro voor een liter multivitamine sap. Daarvoor krijgt de klant dan echter ook 100 procent vruchtensap.
 
Handelsexpert Queck denkt echter ook dat er een markt voor supergoedkope producten is. "Er zijn huishoudens in Duitsland waarvoor zelfs boodschappen doen bij een discounter een financiële uitdaging is. Er zijn mensen die nog goedkoper inkopen moeten doen," zegt hij. Real moet er echter wel rekening mee houden dat Aldi, Kaufland en co niet met zich laten sollen. "Als dit een succes wordt, moet Real rekenen op scherpe tegenreacties", denkt Queck.
Publicatiedatum: