Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Het Vinkje in winkelschap bij Lidl

Met de deelname van supermarktketen Lidl heeft nagenoeg de volledige Nederlandse retail zich achter het Vinkje van Stichting Ik Kies Bewust geschaard. Lidl gebruikt het keurmerk voor gezondere voeding vanaf deze maand op haar verpakkingen. Stichting Ik Kies Bewust is blij met de toetreding van de supermarktketen.

Vanaf deze maand ligt het eerste product met het Vinkje in de schappen bij Lidl. Nadien verschijnt het Vinkje gefaseerd op steeds meer producten. De toetreding van Lidl betekent een boost voor het keurmerk. Op dit moment hebben honderd bedrijven in de voedingssector gezamenlijk ruim 6.500 producten met het Vinkje in hun assortiment. Daarnaast bieden foodservice- en cateringbedrijven duizenden maaltijden met het keurmerk. Alle maaltijden en producten voldoen aan criteria voor suiker, vet, zout en calorieën. Die zijn opgesteld door onafhankelijke wetenschappers.

Gezondheid blijft trend

Stichting Ik Kies Bewust is blij met de toetreding van Lidl. 93 procent van de Nederlandse supermarkten gebruikt nu het Vinkje. "Ik juich een nog grotere deelname van harte toe. Hoe meer bedrijven de betere keuze binnen de productgroep herkenbaar maken, hoe beter. Het is juist belangrijk dat supermarkten deelnemen, omdat mensen vaak op de winkelvloer hun keuze maken. We zien dat supers steeds meer doen om Nederlanders te informeren over producten met minder vet, suiker en zout. Gezondheid blijft onverminderd een trend", zegt voorzitter Clémence Ross.

Nationaal voedselkeuzelogo

Het Vinkje is er in twee kleuren: de groene cirkel staat op gezondere producten uit de Schijf van Vijf. Een voorbeeld daarvan is volkorenbrood met minder zout en meer vezels. De blauwe cirkel is terug te vinden op betere producten van buiten de Schijf van Vijf. Een voorbeeld is frisdrank met minder suiker. In het voorjaar van 2013 is het Vinkje officieel geaccepteerd in Europa en heeft minister Edith Schippers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) het keurmerk erkend als het nationale voedselkeuzelogo. Het Voedingscentrum ondersteunt het Vinkje.

Publicatiedatum: