Tesco voert 'gezichtsherkenning' in
De schermen detecteren de gezichten van klanten, die de kassa naderen en identificeren hun geslacht en leeftijd bij benadering. Vervolgens geven ze advertenties weer die gericht zijn op die demografische groep. Privacy-actievoerders zijn tegen Tesco's besluit om de 'OptimEyes'-technologie te gebruiken en deden een beroep op de retailer om klanten te informeren wanneer ze op deze manier worden gescand. "Het scannen van klanten als ze door de winkel lopen zonder dat zij ooit hun toestemming hebben gegeven... Daar schuilt een enorm probleem", aldus Nick Pickles van de campagnegroep Big Brother Watch.
Amscreen wijst erop dat zijn technologie "niet opdringerig" is en "voldoet aan de vereisten inzake privacy en gegevensbescherming". De schermen identificeren de klanten niet, ze "schatten of een persoon mannelijk of vrouwelijk is en tot welke van de drie leeftijdsgroepen ze behoren". Ze zouden geen gezichtsherkenning of oogbolscanners gebruiken.
Source: theblaze.com