Tesco voert 'gezichtsherkenning' in

Tesco, 's werelds derde grootste supermarktketen, zal high-tech-schermen installeren om de gezichten van klanten te screenen. Zo kan het bedrijf hen voorzien van geïndividualiseerde reclame die overeenkomt met de leeftijd en het geslacht van de klant. De schermen zullen aan de kassa van 450 Britse tankstations worden geïnstalleerd, volgens Amscreen, het digitale reclamebedrijf dat de technologie ontwikkelde. De CEO van Amscreen, Simon Sugar, wil "het gezicht van de Britse retail veranderen" en het bedrijf wil "de schermen uitbreiden naar zo veel mogelijk supermarkten".

De schermen detecteren de gezichten van klanten, die de kassa naderen en identificeren hun geslacht en leeftijd bij benadering. Vervolgens geven ze advertenties weer die gericht zijn op die demografische groep. Privacy-actievoerders zijn tegen Tesco's besluit om de 'OptimEyes'-technologie te gebruiken en deden een beroep op de retailer om klanten te informeren wanneer ze op deze manier worden gescand. "Het scannen van klanten als ze door de winkel lopen zonder dat zij ooit hun toestemming hebben gegeven... Daar schuilt een enorm probleem", aldus Nick Pickles van de campagnegroep Big Brother Watch.

Amscreen wijst erop dat zijn technologie "niet opdringerig" is en "voldoet aan de vereisten inzake privacy en gegevensbescherming". De schermen identificeren de klanten niet, ze "schatten of een persoon mannelijk of vrouwelijk is en tot welke van de drie leeftijdsgroepen ze behoren". Ze zouden geen gezichtsherkenning of oogbolscanners gebruiken.

Source: theblaze.com

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.