Giuseppe Iasella, manager bij Coop Italia, is bijna 40 jaar in dienst bij het Italiaanse bedrijf en sinds de jaren '90 Category Manager voor de afdeling groente. De rol van de Category Manager is om de activiteiten van twee specifieke kopers te coƶrdineren, maar ook om leveranciers te selecteren, volumes bij te houden en inkoopprijzen te bepalen.
"Maar het meest fascinerende deel van mijn werk is dat wat niet zo strikt gedefinieerd is. Voor ons is Coop de prikkel om onszelf opnieuw uit te vinden en de productie van elke dag aantrekkelijker te maken om te komen met nieuwe producten en deze te bevorderen in een markt, die veelal spreekt in termen van geld in plaats van kwaliteit. Ik vind zelf dat een product nog steeds bepaalde emoties kan oproepen."
Iasella heeft in die jaren de markt zien veranderen. "Hij is altijd in beweging," vertelt hij. "We gingen van middelgrote bulkpartijen naar kleinere eenheden van losse producten. Nu heb je vooral verwerkte AGF, ready-to-eat enzovoort. Dat vergt natuurlijk ook aangepaste verkooptechnieken. Daarnaast is er een wereld van verschil wat betreft de gewasbeschermingsmiddelen en de toepassing ervan. Coop heeft dat overigens altijd belangrijk gevonden: helder zijn over het product en de afkomst."
"We gaan door een economische crisis, dat is waar, maar Italiƫ is door de jaren heen wel vaker door een crisis getroffen. Toch is het zo dat consumenten minder uitgeven aan groenten en fruit. Maar we moeten ons daar niet door uit het veld laten slaan. Het betekent simpelweg dat we ons moeten aanpassen, opnieuw na gaan denken over hoe we ons in de markt zetten. Dat is zowel een uitdaging als een kans."