



Abonneren
Vacatures
- Rozenplanner
- Ervaren Internationaal Salesmanager
- Int. Product- en Cropspecialist Propagation (opkweek)
- (Jr.) Specialist Duurzaamheid en Data
- Junior Kwaliteitscontroleur
- Productieleider
- Salesmanager substraten West-Europa
- Manager Quality Assurance (QA)
- Accountmanager Data Management - Agri
- Head Grower Greenhouse Canada
Top 5 - gisteren
- "Vanaf maandagmorgen is het helemaal losgegaan op de uienmarkt"
- Omzet Vershal Boontjes in drie jaar tijd naar ruim 3,5 miljoen euro
- Eosta overgenomen door Anders Invest
- Eerste komkommers van Qcumber bij The Greenery geveild voor Kika
- "We bieden overzeese producenten met een totaalpakket toegang tot de Europese markt”
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
Weer
vertaalcommunity voor agro en food business
AgroLingua spreidt haar vleugels uit naar Duitsland
Taal is een spiegel van de identiteitsbeleving van een land en zijn cultuur. Feit is dat het karakter van een volk zich verraadt door de taal. Als (piep)klein land(je) lijkt Nederland zich een beetje ondergeschikt te maken aan andere talen of landen. Dit identiteitsbesef vind je duidelijk terug in de Nederlandse taal. Varkentje, biggetje, plantje, tomaatje, uitje, ogenblikje, minuutje en ga zo maar door. Nederlanders gebruiken opvallend vaak verkleinwoorden. Voor Duitsers klinkt dat toch vreemd in de oren.
Wij Nederlanders vinden het prachtig als buitenlanders Nederlands proberen te spreken, ook al praten wij als vanzelfsprekend in het Duits terug. Vandaar dat wij verwachten dat dit "proberen" ook elders gewaardeerd zal worden. Maar is dat wel zo?
Bij onze oosterburen staat wederzijds respect hoog in het vaandel. Om voet aan de grond te krijgen in Duitsland, is volhouden belangrijk. Je kunt er niet van uitgaan dat je na een eerste gesprek al binnen bent. Bij Duitsers gaat het vaak om vertrouwen. De verwachtingen zijn zeer hoog. Ze willen ervan overtuigd zijn dat de kennis en kwaliteit er zijn: de Duitse "Gründlichkeit". Je moet volhouden voor een tweede, derde, vierde afspraak. Dan pas verdien je de zogenaamde "gunfactor". Onprofessionele promotieteksten wekken bij onze oosterburen meer dan eens de indruk dat je ze niet serieus neemt. Voorkom onaangename verrassingen en schakel voor uw communicatie bij voorkeur een Duitse moedertaalspreker in. Want heb je eenmaal het vertrouwen gewonnen, dan zijn Duitsers heel trouw.
In tegenstelling tot in Nederland hecht men in Duitsland nog altijd veel waarde aan communicatie op papier. Richten Nederlandse bedrijven hun pijlen op online-marketing, SEO, e-books, social media en blogging, de Duitse marketeers denken daar toch anders over. In Duitsland denkt en handelt men wat traditioneler en is men ongevoeliger voor trends vanuit Amerika. Een pluspunt is dat Duitsers van Nederlanders en Nederland houden. Er zijn verschillen, maar vergeleken met andere buurlanden van Duitsland, lijken wij ook erg op ze. Bovendien waarderen Duitsers dat Nederlanders onconventioneel, out of the box denken.
Uit ervaring weten we dat er nogal wat verschillen zijn in de aanpak van marketing en communicatie in Nederland en Duitsland. Cultuurverschillen en taalgevoeligheid zijn daarbij belangrijke factoren en kunnen van invloed zijn op het wel of niet slagen van een campagne.
Voor meer informatie:
AgroLingua B.V.
Guliksebaan 3c
5912 PR Venlo
agrolinguainfo@agrolingua.com
Telefoon: +31 (0)77 308 28 29
Fax: +31 (0)77 308 29 68
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2018-11-30 Opleiding tot foodondernemer gestart
- 2018-11-29 "Een glimlach is goud waard"
- 2018-11-28 De stappen die bedrijven minimaal moeten nemen bij Brexit
- 2018-11-27 Laatste tickets EU Forum nog beschikbaar
- 2018-11-26 Experts voorspellen voedingstrends 2019
- 2018-11-23 Westlands JEM-id sleept OndernemersPrijs Haaglanden 2019 binnen
- 2018-11-22 Brexit-chaos maakt pond aantrekkelijk
- 2018-11-21 De impact van blockchain op de AGF-keten
- 2018-11-20 De vijfde strooigoed etiketten controle van N&S
- 2018-11-19 De Èchte Groenteman ondernemers delen 3 best verkopende maaltijden
- 2018-11-16 Brexit: May wankelt en het pond krijgt klappen
- 2018-11-15 Ontbijtje blockchain?
- 2018-11-14 Douane en brexit: "Kom in actie"
- 2018-11-13 How2change legt de nadruk op de digitale verslaving
- 2018-11-12 Intensievere samenwerking tussen ADN en VBW
- 2018-11-09 Challenge: #durftevragen aan Walmart
- 2018-11-08 Granot Avocado realiseert 100% nauwkeurige verzending met palletisation software van Zetes
- 2018-11-07 Goed voorbereid met de training Crisiswoordvoering
- 2018-11-06 Zuid-Koreaanse E-mart & LG Electronics ontwikkelen retail service robots
- 2018-11-05 “AGF-bedrijven denken wel na over opvolging, maar regelen te weinig”