



Abonneren
Vacatures
- Rozenplanner
- Ervaren Internationaal Salesmanager
- Int. Product- en Cropspecialist Propagation (opkweek)
- (Jr.) Specialist Duurzaamheid en Data
- Junior Kwaliteitscontroleur
- Productieleider
- Salesmanager substraten West-Europa
- Manager Quality Assurance (QA)
- Accountmanager Data Management - Agri
- Head Grower Greenhouse Canada
Top 5 - gisteren
- "Nooit vertoonde meloenenprijzen in deze tijd van het jaar"
- Uit de oude doos: "Die eerste jaren heb ik het erg zwaar gehad"
- Geen gele paprika's bij Tesco door leveringsproblemen
- "Om- en verpakwerkzaamheden vanuit vijf locaties in Zuid-Holland"
- "Door overstromingen Nieuw-Zeeland beschikbaarheid uien problematisch"
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
Weer
veel interesse uit AGF-sector voor conferentie Reshaping Trade in Fresh Foods
Hoe behouden Europese retailers en handelaren toegang tot AGF uit opkomende landen?
Retailers, traders en producenten staan de komende jaren samen voor belangrijke uitdagingen, die de food‐ en agriculturele sector zullen beïnvloeden. Ontwikkelingen waaronder voedselschaarste, toenemende certificering‐ en producteisen en verschuivende verhoudingen in de internationale waardeketen zetten druk op de spelers. "We moeten elkaar begrijpen om verder te komen en producten
certificeringseisen te optimaliseren. Naar elkaar wijzen is niet de oplossing", aldus producent Patricia Wachania, eigenaar HomeFresh Kenia.
Tijdens de conferentie Reshaping Trade in Fresh Foods werd zichtbaar hoe retailer, trader en producent tegenover elkaar staan. Sprekers Roland Waardenburg, The RockGroup, en Jan‐Willem Grievink, Conception bv, benadrukken de verschuivende verhoudingen in de keten waarbij de leverancier steeds meer aan zet is; "Preferred supplier is out, preferred buyer is in". De vraag of producenten uit opkomende markten in de toekomst nog wel willen leveren aan de Europese markt met het hoge eisenpakket maakte een vurige discussie los met gepaste bezorgdheid bij de Europese importeurs. Met deze discussie werd het inzicht en het doel van
organisator SharePeople bereikt: communicatie is van groot belang om elkaar te begrijpen. Samenwerking is nodig om tot gezamenlijke oplossingen te komen en de keten te verduurzamen en te versterken van boer tot bord.
Met deze conferentie is de eerste stap gezet. De conclusie van de dag is dat communicatie, samenwerken en kennis delen, van cruciaal belang is binnen de waardeketen. Jonne Zweers, directeur van SharePeople: "Each one of us knows only a part. To find out the whole truth we must put all the parts together." Patricia Wachania: "My wish is that Reshaping Trade in Fresh Foods becomes a reality as soon as possible".
Er was een grote opkomst en veelzijdige interesse uit de groente‐ en fruit sector. Aanwezig waren retailers en traders waaronder Frugi Venta, Deli XL, Lidl, Ahold, The Greenery, Special Fruit België, Bakker Barendrecht. Andere aanwezigen betroffen IDH, Bop inc., ICCO en Ambassade Kenia. Sprekers waren onder andere Lucas Simons, CEO en founder SCOPEinsight en Newforesight, en Dr. Andre Nijhof, Nyenrode Business University.
Reshaping Trade in Fresh Foods is een vernieuwend initiatief van SharePeople en werd georganiseerd in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit. SharePeople ondersteunt Europese retailers, traders en producenten uit opkomende economieën bij het realiseren en optimaliseren van de onderlinge samenwerking en het vinden van concrete oplossingen voor uitdagingen in de internationale waardeketen. In 2012 paste o.a. Ahold Europe haar avocado sourcing strategie aan op basis van inzichten uit het SharePeople programma. In 2013 richten de organisaties zich op het versterken van de citrusketen.
Voor meer informatie over SharePeople of de conferentie kunt u kijken op www.sharepeople.nl.
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-02-02 Duits- en Engelstalig beursmagazine Primeur nu online te lezen
- 2023-02-01 ‘De rol van robotica op Dutch Fresh Port
- 2023-01-31 Speciale veiling verwerkingsbedrijf Homann Feinkost GmbH
- 2023-01-31 Agro Belgrado 2023: Ondanks uitdagend 2022 stijgt Servische fruitexport
- 2023-01-30 Thema-avonden ‘Samen komen wij ’t verst!’ in februari voor de AGF-specialist
- 2023-01-27 Startschot voor nieuw jaar Varend Corso
- 2023-01-27 Fotoreportage Zeeuwse Fruitteeltdag
- 2023-01-25 Matchmaking bijeenkomst in Rotterdam met Mexicaanse fruitexporteurs
- 2023-01-24 Fotoreportage 36ste editie SIVAL
- 2023-01-24 AGF beurs AgroBelgrade deze week in Belgrado
- 2023-01-24 Bayer ontmoet consumenten en politici tijdens de Grüne Woche in Berlijn
- 2023-01-23 Voorzitter wil nooit meer Varend Corso door Den Haag
- 2023-01-20 Overheid en bedrijfsleven ontmoeten elkaar bij opening Nederlandse paviljoen Grüne Woche
- 2023-01-18 Fotoreportage van Fruchtwelt Bodensee
- 2023-01-18 Veel aandacht voor thema 'water' op Zeeuwse Fruitteeltdag
- 2023-01-17 Internationale zakelijke bijeenkomsten met retailinkopers in Bergamo, Italië
- 2023-01-16 Fotoreportage Fruchtwelt Bodensee 2023
- 2023-01-16 Een wandeling door de wereld van de bloemkool en nieuwe bedrijfshal
- 2023-01-16 Veel 'dikke verhalen' bij viering 50 jaar Tuinbouw Jongeren Westland
- 2023-01-13 Horeca kijkt naar een positieve toekomst tijdens Horecava 2023