Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
veel interesse uit AGF-sector voor conferentie Reshaping Trade in Fresh Foods

Hoe behouden Europese retailers en handelaren toegang tot AGF uit opkomende landen?

Afgelopen week vond de conferentie Reshaping Trade in Fresh Foods plaats met als hoofdvraag: hoe verkrijgen en behouden Europese retailers en traders toegang tot de beste en duurzame versproducten uit opkomende landen? Samenwerking, communicatie en het delen van kennis binnen de waardeketen zijn onmisbaar om tot oplossingen te komen.



Retailers, traders en producenten staan de komende jaren samen voor belangrijke uitdagingen, die de food‐ en agriculturele sector zullen beïnvloeden. Ontwikkelingen waaronder voedselschaarste, toenemende certificering‐ en producteisen en verschuivende verhoudingen in de internationale waardeketen zetten druk op de spelers. "We moeten elkaar begrijpen om verder te komen en producten
certificeringseisen te optimaliseren. Naar elkaar wijzen is niet de oplossing", aldus producent Patricia Wachania, eigenaar HomeFresh Kenia.



Tijdens de conferentie Reshaping Trade in Fresh Foods werd zichtbaar hoe retailer, trader en producent tegenover elkaar staan. Sprekers Roland Waardenburg, The RockGroup, en Jan‐Willem Grievink, Conception bv, benadrukken de verschuivende verhoudingen in de keten waarbij de leverancier steeds meer aan zet is; "Preferred supplier is out, preferred buyer is in". De vraag of producenten uit opkomende markten in de toekomst nog wel willen leveren aan de Europese markt met het hoge eisenpakket maakte een vurige discussie los met gepaste bezorgdheid bij de Europese importeurs. Met deze discussie werd het inzicht en het doel van
organisator SharePeople bereikt: communicatie is van groot belang om elkaar te begrijpen. Samenwerking is nodig om tot gezamenlijke oplossingen te komen en de keten te verduurzamen en te versterken van boer tot bord.



Met deze conferentie is de eerste stap gezet. De conclusie van de dag is dat communicatie, samenwerken en kennis delen, van cruciaal belang is binnen de waardeketen. Jonne Zweers, directeur van SharePeople: "Each one of us knows only a part. To find out the whole truth we must put all the parts together." Patricia Wachania: "My wish is that Reshaping Trade in Fresh Foods becomes a reality as soon as possible".

Er was een grote opkomst en veelzijdige interesse uit de groente‐ en fruit sector. Aanwezig waren retailers en traders waaronder Frugi Venta, Deli XL, Lidl, Ahold, The Greenery, Special Fruit België, Bakker Barendrecht. Andere aanwezigen betroffen IDH, Bop inc., ICCO en Ambassade Kenia. Sprekers waren onder andere Lucas Simons, CEO en founder SCOPEinsight en Newforesight, en Dr. Andre Nijhof, Nyenrode Business University.

Reshaping Trade in Fresh Foods is een vernieuwend initiatief van SharePeople en werd georganiseerd in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit. SharePeople ondersteunt Europese retailers, traders en producenten uit opkomende economieën bij het realiseren en optimaliseren van de onderlinge samenwerking en het vinden van concrete oplossingen voor uitdagingen in de internationale waardeketen. In 2012 paste o.a. Ahold Europe haar avocado sourcing strategie aan op basis van inzichten uit het SharePeople programma. In 2013 richten de organisaties zich op het versterken van de citrusketen.

Voor meer informatie over SharePeople of de conferentie kunt u kijken op www.sharepeople.nl.
Publicatiedatum: