Creatieve oplossingen voor slimmer voedselsysteem

Eindhoven stond vorige week in het teken van de Dutch Design Week. Onder het mom 'Agri Meets Design' werd een link gelegd tussen de creatieve industrie en de agrarische sector. Frug I Com stelde uit naam van Frugi Venta de inhoud van groentedatabase Veggipedia ter beschikking als bron van 'open data' om een app te ontwikkelen die een bijdrage kan leveren aan consumptieverhoging van groente en fruit.

Vrijdagochtend 9.00 uur werd de aftrap gegeven voor een tweedaagse hackathon: de PolderHack. Dataridders, designers, boeren –waar iedereen die iets met groente en fruit van doen had, voor het gemak toe werd gerekend - en creatievelingen hadden zich verzameld op de Hightech Campus in Eindhoven om met open data te strijden ons voedselsysteem slimmer te maken.

De hackaton werd ondersteund door het Ministerie van Economische Zaken, de provincie Noord-Brabant, ZLTO en Capital D. Daarnaast zijn data beschikbaar gesteld door Dienst Regelingen, de NVWA, Frug I Com, een aardappelteler en het LEI. Een korte brainstorm in de ochtend leverde tal van ideeën op die grofweg konden worden opgedeeld in toepassingen die een bijdrage zouden kunnen leveren aan consumptieverhoging van groente en fruit, tegengaan van verspilling, kinderen op een speelse manier in aanraking brengen met gezonde voeding en terugdringen van de toepassing van gewasbeschermingsmiddelen. Uitgangspunt voor ontwikkeling van de apps was het gebruik van Open data bestanden op een creatieve manier met elkaar te linken en eenvoudig beschikbaar te maken voor de consument of teler.

Jurylid Krijn Poppe, Research Manager bij het LEI, was onder de indruk van de apps die in slechts 36 uur tijd waren bedacht. Daarbij was de ene app iets verder uitgewerkt dan de andere, afhankelijk van de samenstelling van het teams en de disciplines die er in vertegenwoordigd waren.

De 'Eetjebeter'app werd verkozen tot beste app-e-tizer. Deze app stimuleert gezond eten door de consument op het moment van aankoop je gezonde voornemen om te zetten in een gezonde keuze. Uitgangspunt van de app is om thuis op een rustig moment aan te geven in de app wat je met je voeding wilt bereiken. Thuis of in de winkel kan je vervolgens aangeven in de app of de keuze deze dag valt op snel, exotisch, verras mij, maak met gek met… of dat je een maaltijd wilt maken in een specifieke prijsklasse.

De hoofdprijs ging naar een precisielandbouw-app die informatie van een aardappelteler combineert met de data van buienradar zodat een teler precies kan achterhalen welke kavel hij moet besproeien.
Meer informatie over de Polderhack is te vinden op www.agrimeetsdesign.com


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven