Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Beursverslagvan Fresh Summit Convention en Expo

VLAM laat in VS zien wat Belgische AGF-sector kan bieden

Voor het eerst sinds elf jaar streek de Fresh Summit Convention en Expo van PMA opnieuw neer in New Orleans. Van 18 tot 20 oktober vormde de Ernest Memorial hall een ontmoetingsplaats voor AGF contacten van over de hele wereld. Ook België was present met een stand, geurend naar verse soep en ander lekkers. Dit jaar trokken de seminaries en de beurs ruim 18.000 bezoekers uit meer dan 60 landen, wat deze beurs de grootste van zijn soort maakt in Amerika. Onder de bezoekers waren meer dan 3.000 aankopers aanwezig. Onder andere innovatie en marketing naar kinderen waren dit jaar een hot topic. Zowel tijdens de workshops als in de beurshal waren deze twee elementen opvallend aanwezig. Appels op maat van kinderen en communicatie doordrenkt van cartoonfiguren zijn enkele van de voorbeelden die in Amerika de consumptie van groenten en fruit door kinderen in de nabije toekomst moeten verbeteren.



Taste of Europe
De Belgische groente- en fruitsector werd dit jaar vertegenwoordigd door Vergro en Alpimex/Ruris. Onder het nieuwe concept van 'Taste of Europe' creëerde VLAM op een stand van 28 m² een ruimte om de Belgische producten in de kijker te zetten. Voor de eerste keer schakelde VLAM op deze beurs ook een chef in om de smaakpapillen van de voorbijgangers duidelijk te maken wat Belgische toppers zoals prei, witloof, paprika en aardbeien in hun mars hebben. De beursdeelname werd op 19 oktober aangevuld met een Belgische contactavond waar Amerikaanse importeurs en retailers konden proeven van lekkere hapjes met focus op onze groenten in combinatie met Belgische bieren.



Witloof blijft de meest geëxporteerde groente naar Amerika (*1.024 ton), maar ook selderij (*183 ton) en schorseneren (*96 ton) vinden steeds meer hun weg naar de V.S.. Ondanks de vele barrières die overwonnen moeten worden zoals de overmacht van de Zuid-Amerikaanse landen, de verre locatie en fytosanitaire voorwaarden, blijft Amerika voor België een markt waar kansen liggen.

De volgende editie van de Fresh Summit Convention en Expo zal plaatsvinden van 17 tot 19 oktober 2014 in Anaheim.
Publicatiedatum: