Alleen Sainsbury's en Waitrose boksen op tegen discounters
In de afgelopen weken hebben marktleider Tesco en de nummer drie, Sainsbury's, belicht dat het besteedbaar inkomen van de consument nog steeds daalt. Sainsbury's en Waitrose, de nummer vijf, presteerden beter met een omzetgroei (jaar-op-jaar) van respectievelijk 3,7 en 7,6 procent in de twaalf weken tot aan 13 oktober. Daarmee breiden ze hun marktaandeel enigszins uit, volgens Kantar Worldpanel. Hun groei werd echter overschaduwd door een verkoopstijging van 31,7 procent van Aldi, wat de keten een recordmarktaandeel van 3,8 procent heeft gegeven tegenover 3 procent een jaar eerder.
Aldi verdubbelde zijn winst in het Britse bedrijfsleven in 2012. Het trok 1 miljoen meer kopers en de klanten gaven meer uit. "De retailer heeft goed werk verricht in het overbrengen van zijn concurrerende prijsboodschap door middel van twee campagnes, die de supermarkt een duidelijk verschilpunt gaven", aldus directeur van Kantar, Edward Garner. Lidl bleef ook sterk met een verkoopgroei van 13,1 procent en een marktaandeel van 3 procent (vorig jaar was dat 2,7 procent).
Source: www.reuters.com