Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
40% appels gaan verloren, 25% druiven bij afval, 20% bananen verspild

Tesco brengt cijfers over voedselverspilling naar buiten

Tesco is de eerste Britse supermarktketen die naar buiten treedt met cijfers over voedselverspilling. Het bedrijf publiceert cijfers over 25 producten die veel verkocht worden. Het blijkt dat 68% van de verpakte salades uiteindelijk bij het afval belandt. Tesco wil daar wat tegen ondernemen en wil stoppen met de verkoop van meer dan één grote zakken salades aan klanten. Bij de promoties van verpakte sla gaat de keten zich vooral richten op kleine verpakkingen. Tesco wijst er tevens op dat de verspilling van voedsel voor 35% bij de consumenten thuis plaatsvindt.

Enkele bevindingen van Tesco:
  • Van appels gaat gemiddeld 40% verloren. Van de verspilling aan appels gebeurt iets meer dan 25% bij de consumenten thuis.
  • Ongeveer 25% van de druiven belandt bij het afval. De verspilling gebeurt vooral bij de consumenten thuis.
  • Een vijfde deel van de bananen wordt verspild. Ongeveer 10% van de bananen, die consumenten kopen, komt bij het afval terecht.

Uit de cijfers die Tesco heeft verzameld, blijkt dat er in de eerste helft van 2013 voor 28.500 ton aan voedsel vanuit winkels en distributiecentra bij het afval is beland. In cijfers over 2011 gepubliceerd door de organisatie WRAP werd geschat dat de Britse voedingssector in 2011 voor 15 miljoen ton aan afval produceerde.

Tesco wil de voedselverspilling reduceren. Het bedrijf stopt met het vermelden van THT data op verse groenten en fruit, gaat kleinere verpakkingen aanbieden en de voorraden die de bakkerijen in de winkels aanhouden wordt teruggebracht. Het voorraadbeheer wordt geoptimaliseerd.
Publicatiedatum: