Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Prijzen bij Aldi en Lidl stijgen harder dan bij de concurrentie
Duitse discounters staan bekend als de koningen van de altijd lage prijzen. Maar in de afgelopen maanden stegen de prijzen bij de goedkope aanbieders zoals Aldi En Lidl duidelijk sterker dan bij de klassieke supermarkten, zo blijkt uit een onderzoek van de Duitse vereniging voor consumentenonderzoek GfK. Handelsexperts zeggen: "Wanneer men bij de discounters naar de ontwikkeling van de afgelopen jaren kijkt, kan men niet meer zomaar van budgetprijzen spreken."
In augustus betaalden de klanten van de discounters 4 procent meer voor hun aankopen dan in dezelfde maand vorig jaar. Dit terwijl de prijzen bij de klassieke supermarkten slechts 1,6 procent duurder werden. Hier zijn meerdere redenen voor. De gestegen grondstofprijzen werkten door in de levensmiddelenprijzen, maar ook het groeiende aanbod aan merkartikelen, bioproducten en regionale producten bij de discounters. Deze producten zijn doorgaans iets duurder. En niet in de laatste plaats hebben de discounters zelf nog een keer de prijzen opgeschroefd, zo oordeelt GfK-handelsexpert Robert Kecskes. Al sinds maart van dit jaar stegen daardoor de prijzen bij de discounters duidelijker sterker dan bij de klassieke supermarkten.
De tijden waarin de discounters een verbitterde prijzenstrijd met elkaar en met de traditionele supermarktketens hielden, zijn voorbij. Daar zijn een aantal redenen voor, meent Matthias Queck van onderzoeksbureau Planet Retail. "Aan de ene kant zijn de traditionele supermarkten tot inzicht gekomen dat ze een prijzenstrijd met de discounters niet kunnen winnen, waardoor ze zich meer zijn gaan richten op versheid en service om zich te profileren. Aan de andere kant zijn ook de discounters niet geïnteresseerd in verdere prijsverlagingen. Ze hebben het geld momenteel dringender nodig voor de modernisering van hun filialen in eigen land en de expansieplannen in het buitenland."
Lange tijd leek het opschroeven van de prijzen de discounters niet te schaden. In de eerste zeven maanden van dit jaar stegen de omzetten van Aldi en Lidl met 4,6 procent, terwijl de omzet bij de traditionele supermarkten maar met 3,2 procent steeg. Maar de vraag rijst of de discounters niet op het punt staan alles te ver door te trekken. In augustus behaalden de klassieke supermarkten voor het eerst sinds lange tijd namelijk weer een hogere omzetgroei dan de discounters. De consumenten merkten dat de prijsverschillen tussen discounters en klassieke supermarkten afnemen, zo denkt GfK-expert Kecskes. "We weten nog niet of de discounters slechts kort op adem komen of helemaal aan de grond raken."