"Vervagen scheidslijn non food en foodservice past in bredere trend"
"Het vervagen van de scheidslijn tussen non-food- en foodservice past in een bredere trend", zegt Jan-Willem Grievink, directeur van het Foodservice Instituut. Hij doelt op 'blurring', wat betekent dat grenzen tussen foodkanalen verdwijnen. "Consumenten denken niet in 'kanalen'", zegt Grievink, "die willen gewoon overal een broodje kunnen eten".
Nederland loopt met die trend achter op andere westerse landen. In Engeland is 'even wat eten' in winkels al langer alledaags. De supermarkten van Sainsbury's en Marks & Spencer zijn populaire plekken om uit eten te gaan. In de Verenigde Staten is ter plekke in de supermarkt eten goed voor een omzet van tientallen miljarden dollars.
Enrique Figee van Foodreflection snapt dat meubelwinkels, tuincentra en elektronicawinkels voeding gaan verkopen, maar waarschuwt dat het geen tovermiddel is. "Ikea kan het zelf opzetten, maar voor andere spelers zal gelden dat je beter met bestaande formules kunt samenwerken."
bron: Financieele Dagblad