UV-licht en ultrageluid inactiveren bacteriën in gesneden producten

Wetenschappers van de Environmental Microbiology Unit bij Patras University (Griekenland) en de Quality Control-afdeling van het ministerie van Landbouw en Voedsel bij Patras hebben het effect van twee niet-thermische desinfectiebehandelingen, UV-licht en ultrageluid (US) onderzocht op bacteriële ontsmetting en kleur in vers gesneden sla en aardbeien. De wetenschappers hebben vooral de werkzaamheid van UV en US geëvalueerd op de sanering van geïnoculeerde sla en aardbeien met een mix van Escherichia coli, Listeria innocua, Salmonella Enteritidis en Staphylococcus aureus.

De UV behandeling werd uitgevoerd bij een intensiteit van 2 mW/cm2 met 5 doseringen: 1.2, 2.4, 3.6, 5.4 en 7.2 J/cm2 gedurende 10, 20, 30, 45 en 60 minuten. De US behandeling werd uitgevoerd bij een frequentie van 37 kHz tot 10, 20, 30, 45 en 60 minuten.

De resultaten toonden aan dat de UV-behandeling op vers gesneden sla de populatie van E. coli, L. innocua, S. Enteritidis en S. aureus aanzienlijk verminderde met respectievelijk 1,75, 1,27, 1,39 e 1,21 log CFU / g. Bovendien werden de populaties van E. coli en S. enteritidis verlaagd met 2 log CFU / g met behulp van US behandeling. Significante reductie van alle bacteriën werd bereikt na 20 min met UV-licht en na 30 min met de US behandeling.

Omdat UV licht en ultrageluid niet-thermische, veilige, niet toxische en milieuvriendelijke technologieën zijn, heeft de toepassing in verwerkende industrie potentieel en is het een doeltreffend alternatief voor de traditionele chemische ontsmettingsmiddelen, zoals chloor en waterstofperoxide.

Bron: Birmpa A., Sfika V., Vantarakis A., "Ultraviolet light and Ultrasound as non-thermal treatments for the inactivation of microorganisms in fresh ready-to-eat foods", International Journal of Food Microbiology, 2013, FOOD-06226. Further info: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0168160513002924