"Zuid-Afrika: "logistiek moeten we veranderen"
Brooke zei dat de kosten van de boerderij tot de aankomst in de EU met 60% zijn gestegen: "Dit is niet duurzaam." Een ander punt waar hij op wees, was het verschil tussen de telers- en retailprijs in Europa, die in sommige gevallen 300% was. Voor de telers in het zuiden van het land, dichter bij de havens zijn de logistieke kosten minder hoog. Er werd hier ongeveer 12 miljoen rand (889.155 euro) De noordelijke regio's moeten efficiƫnter worden."
Er is sprake van een enorme toename in het containervervoer via de haven van Durban en dat kan de infrastructuur nu niet handhaven. De haven van Maputo in het noordoosten heeft te maken met een lichte daling in reeferschepen wegens de toename van het containerverkeer in Durban. "We moeten de dingen anders doen", zegt Brooke. De haven van Maputo moet worden gerevitaliseerd.
Brooke wil de spoorverbinding van Limpopo in het noorden naar de haven van Kaapstad aanmoedigen. Die ligt er al, maar de exploitant, Transnet, lijkt zijn aandacht niet te willen afleiden van de grote ladingen kolen en erts die van de mijnen naar de havens van Saldhana en Richards Bay worden vervoerd. "Er worden 27.000 containers van 12 meter vervoerd en dat is zeker genoeg om het spoornetwerk te ondersteunen doorheen het hele seizoen", besluit Brooke.