Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Zuid-Afrika: "logistiek moeten we veranderen"

Aangezien de productiekosten van Zuid-Afrikaanse groenten en fruit blijven stijgen, is het tijd de logistieke keten nader te bekijken, aldus Mitchell Brooke, logistiek manager van een citrusexporteur. Vorige week op de conferentie van Cool Logistics in Rotterdam zei hij: "De lonen zijn dit jaar met 52% toegenomen. De elektriciteit is in de laatste vier jaar met 300% gestegen en diesel met 60%. Dit heeft de productiekosten van citrus opgedreven." De haven- en de logistieke kosten zijn ook toegenomen. Dus er moeten ergens in de keten besparingen worden gerealiseerd.

Brooke zei dat de kosten van de boerderij tot de aankomst in de EU met 60% zijn gestegen: "Dit is niet duurzaam." Een ander punt waar hij op wees, was het verschil tussen de telers- en retailprijs in Europa, die in sommige gevallen 300% was. Voor de telers in het zuiden van het land, dichter bij de havens zijn de logistieke kosten minder hoog. Er werd hier ongeveer 12 miljoen rand (889.155 euro) De noordelijke regio's moeten efficiƫnter worden."

Er is sprake van een enorme toename in het containervervoer via de haven van Durban en dat kan de infrastructuur nu niet handhaven. De haven van Maputo in het noordoosten heeft te maken met een lichte daling in reeferschepen wegens de toename van het containerverkeer in Durban. "We moeten de dingen anders doen", zegt Brooke. De haven van Maputo moet worden gerevitaliseerd.

Brooke wil de spoorverbinding van Limpopo in het noorden naar de haven van Kaapstad aanmoedigen. Die ligt er al, maar de exploitant, Transnet, lijkt zijn aandacht niet te willen afleiden van de grote ladingen kolen en erts die van de mijnen naar de havens van Saldhana en Richards Bay worden vervoerd. "Er worden 27.000 containers van 12 meter vervoerd en dat is zeker genoeg om het spoornetwerk te ondersteunen doorheen het hele seizoen", besluit Brooke.
Publicatiedatum: