Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verslag World Food Moscow 2013

VLAM ziet groeikansen voor perenexport naar Rusland

VLAM trok van 16 tot 19 september met 10 exportbedrijven naar World Food Moscow. Deze voedingsbeurs vormt dé ontmoetingsplaats voor groothandelaren, detailhandelaren en distributiebedrijven uit de Oost-Europese voedingsindustrie. Dit jaar was de stand ingericht volgens de nieuwe campagne "Taste of Europe", die onze producten buiten Europa promoot.

De Russische markt biedt heel wat opportuniteiten voor internationale bedrijven. Daarom kon de 22ste editie van deze beurs ook dit jaar weer rekenen op heel wat exposanten: meer dan 1.600 exposanten uit 70 landen waren afgezakt naar Moskou om hun producten voor te stellen aan de Russische markt. Het aantal bezoekers van de beurs ligt in lijn met het bezoekersaantal van vorig jaar, nl. 26.000 bezoekers uit 50 verschillende landen. Ook op de Belgische stand konden de deelnemende bedrijven rekenen op een continue toestroom van geïnteresseerde handelaars.



Belgische stand in nieuw concept
De Belgische groente- en fruitsector werd dit jaar vertegenwoordigd door 10 exporteurs: Vergro, Vanco Belgium, Wouters Fruithandel, DSF, Bel'Export, Herwi, Calsa, D&G Fruit Business, Pacbelimex en Devos Group.

De stand van 153m² bevond zich op zijn vertrouwde centrale locatie in de groente- en fruithal. Dit jaar werd de stand ingekleed in het nieuwe concept van 'Taste of Europe – premium quality, perfect taste', een Europese campagne die onze topproducten buiten Europa in de kijker zet [zie kader]. Daarbij werden de campagnebeelden met de Conference peer, Jonagold appel, aardbei, witloof, tomaat, en prei in de kijker gezet op de stand. Met de slogan "Premium quality, perfect taste" werd de topkwaliteit van de Belgische producten benadrukt. De nieuwe Taste of Europe informatiebrochures, receptenfolders en paperclips vielen in de smaak bij de exporteurs en hun klanten. Op de stand was er ook een kok, die de aanwezigen verwende met Belgische gerechten.



Belgische export naar Rusland stagneert

België exporteerde in 2012 in totaal ruim 176.000 ton vers fruit en 39.000 ton verse groenten naar Rusland. In tien jaar is de export van verse producten uit België naar Rusland opmerkelijk gestegen. Voor vers fruit, zowel als voor verse groenten is de geëxporteerde hoeveelheid verdubbeld.

Het laatste jaar echter kent de Belgische export naar Rusland een daling en dit vnl. wat betreft appelen en de peren. België en andere Europese landen voelen er de concurrentie van Poolse appelen. Wat peren betreft zien we een algemeen dalende Russische perenimport.

Van de totale Europese fruitexport naar Rusland heeft België de voorbije tien jaar een stabiel marktaandeel van 15% behouden. Dit is in 2012 echter gedaald naar 10,50% vnl. omwille van bovengenoemde reden. De Belgische groenten zijn nu goed voor bijna 7% van de totale Europese groente-export. Hierbij vormen wortelen, slasoorten, tomaten, prei en bonen de top vijf.

Belgische peren zijn veruit de meest populaire Belgische producten op de Russische markt: 28% van de totale Russische perenimport komt uit België. Dit is een daling van 5% tegenover 2011. Van het vers fruit dat in 2012 vanuit België naar Rusland geëxporteerd werd, bedroeg het aandeel van peren 67% en appels 13%. Voor peren zien de Belgische standhouders nog meer groeikansen.

De volgende editie van de World Food Moscow zal plaatsvinden van 15 tot 18 september 2014 in het Expocentre te Moskou.