Praktijkcase duurzaamheid van Kees Rijnhout tijdens N&S seminar
Michael van Duijnhoven
Verder vertelde Van Duijnhoven dat er bij audits steeds meer onderbouwing wordt gevraagd op het gebied van residuen, zware metalen en andere chemische gevaren. Ook ging hij in op het begrip duurzaamheid, dat volgens hem bij veel bedrijven vaak nog in het abstracte blijft hangen, omdat men niet weet hoe men als bedrijf invulling aan dit containerbegrip kan geven. Volgens hem valt het begrip goed onder te verdelen in de componenten 'social compliance' en 'milieu'.
Groen is poen
Kees Rijnhout van Jaguar, naar eigen zeggen een middelgrote fruitimporteur met de focus op overzeese gebieden, was uitgenodigd om in een praktijkcase uit te leggen hoe zijn bedrijf duurzaamheid in de praktijk brengt. Kees begon zijn inleiding met het motto 'Groen is poen'. "Want duurzaam ondernemen is prachtig, maar het moet wel commercieel haalbaar zijn en uiteindelijk willen uit het hele verhaal wel geld halen om het duurzaam ondernemen te kunnen financieren."
Als trends in voeding noemde Kees de aanhoudende strijd tegen overgewicht de techonologie in de voedselproductie, de toenemende convenience ("er gaat een revolutionaire ontwikkeling aankomen met convenience fruit"), de duurzame voedselproductie, nieuwe eetcultuur en local-for-local. "Ik bemoei me bij Jaguar niet met de dagelijkse commercie en heb een ambassadeursfunctie. Ik reis veel en ben veel in gesprek met Europese retailers om de spanningsvelden te onderzoeken."
Actie Eigen Erf
Op duurzaamheidsgebied heeft Jaguar de afgelopen tijd fors ingezet op twee pijlers. De eerste was 'Actie Eigen Erf' waarin de eigen organisatie is doorgelicht om te kijken of processen duurzamer of slimmer konden. "Tot de kleinste pietluttigheden toe, maar bij elkaar realiseren we een flinke besparing", vertelt Kees. "Zo zijn de eerste auto's overgegaan naar elektrisch, hebben we ingezet op hergebruik van verpakkingen, biologische schoonmaakmiddelen, een lichtere kwaliteit kopieerpapier. Al met al hebben we 14% energie weten te besparen."
Kees Rijnhout
Het volgende duurzaamheidsinitiatief was meer handelsgeoriënteerd. Kees blikte terug op het Convenant AGF Initiatief Duurzame handel, waarbij handelsbedrijven, retailers en overheid een doelstelling van 30%, 50% en 100% duurzame productie in respectievelijk 2014, 2015 en 2020 hebben geformuleerd. "Europees gezien is dat goed haalbaar, maar wij werken met 63 landen, veelal overzee en dan is dat een grote uitdaging. De 30% doelstelling voor volgend jaar hebben we gehaald, maar dat was de makkelijkste stap. Nu kijken we verder vooruit. Het mooie is dat er steeds meer partijen zich aansluiten bij het convenant. Er komt toch een competitie-element bij kijken."
Milieukeur
Om de doelstelling handen en voeten te geven, is Jaguar in het najaar van 2012 een projectplan gestart met N&S, waarbij vijf Zuid-Afrikaanse druiventelers en een citrusteler betrokken zijn. Financiering vond deels door Agentschap NL plaats en volgens Kees is de overheid erg welwillend om mee te kijken en te denken. Ook was er volgens de importeur de nodige support van de Europese retailers. Inmiddels is het project zo goed als afgerond en zijn de telers Milieukeur-gecertificeerd. "Zo wordt er anders gesnoeid, waardoor er minder gewasbeschermingsmiddelen nodig zijn. Voor het sociale aspect volgen we de SITA-richtlijnen. Zowel de Zuid-Afrikaanse als Nederlandse overheid kijken mee."