Verspilling van fruit in winkels en huishoudens ligt in Azië vijf maal hoger dan in de VK. Uit onderzoek in Nederland door A.C. Nielsen Retail is gebleken dat het gebruik van SmartFresh 1-MCP het verlies met 25% reduceerde en de omzet tijdens een testperiode van 10 weken met 12% liet stijgen. Het onderzoek werd uitgevoerd in 24 Nederlandse supermarkten, waarvan de helft hun appelen van dezelfde rassen opsloegen met SmartFresh en de helft niet. In Thailand werd een dergelijke test uitgevoerd voor mango's. "Om behandeld en onbehandeld fruit te vergelijken, hebben we het percentage rot fruit tijdens een periode van 29 dagen gemeten onder omgevingstemperatuur. Binnen 20 dagen was 100% van het fruit rot en niet meer te verkopen. Na 29 dagen was dit het geval voor slechts 30% van het SmartFresh fruit. Na 15 dagen was 70% van het behandelde fruit er beter aan toe dan het onbehandelde. Dit bevestigt het idee dat het reduceren van verliezen de moeite waard is."
Samenwerking nodig voor reductie van verlies Aziatisch fruit
Verspilling van fruit in winkels en huishoudens ligt in Azië vijf maal hoger dan in de VK. Uit onderzoek in Nederland door A.C. Nielsen Retail is gebleken dat het gebruik van SmartFresh 1-MCP het verlies met 25% reduceerde en de omzet tijdens een testperiode van 10 weken met 12% liet stijgen. Het onderzoek werd uitgevoerd in 24 Nederlandse supermarkten, waarvan de helft hun appelen van dezelfde rassen opsloegen met SmartFresh en de helft niet. In Thailand werd een dergelijke test uitgevoerd voor mango's. "Om behandeld en onbehandeld fruit te vergelijken, hebben we het percentage rot fruit tijdens een periode van 29 dagen gemeten onder omgevingstemperatuur. Binnen 20 dagen was 100% van het fruit rot en niet meer te verkopen. Na 29 dagen was dit het geval voor slechts 30% van het SmartFresh fruit. Na 15 dagen was 70% van het behandelde fruit er beter aan toe dan het onbehandelde. Dit bevestigt het idee dat het reduceren van verliezen de moeite waard is."