Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
oproep AgroFresh tijdens Asia Fruit Logistica

Samenwerking nodig voor reductie van verlies Aziatisch fruit

Peter Vriends, algemeen manager van AgroFresh EMEA&ASIA roept de sector op om de samenwerking te verbeteren en investeringen te vergroten. Alleen zo is het mogelijk om barrières voor de opslag en de toeleveringsketen te overwinnen en fruit van hogere kwaliteit te leveren. Vriends deed zijn oproep tijdens het Business Forum van Asia Fruit Logistia. Er gaat te veel fruit (30%) na de oogst verloren. Planning, investering, controle en samenwerking zijn volgens Vriends nodig om dit dramatische getal omlaag te krijgen en duurzame kwaliteit te leveren. "Vergeleken met de VK en Europa zijn onze verliezen zeer hoog (18%). We kunnen blijven zoeken naar oorzaken zoals hoge luchtvochtigheid en temperaturen, maar we zouden gewoonweg niet zoveel fruit en potentiële inkomsten mogen mislopen," zegt hij.

Vriends zegt dat SmartFreshTM 1-MCP, de technologie die door zijn bedrijf werd ontwikkeld, van hoge waarde is in het behouden van fruitkwaliteit na oogst. Hoewel deze technologie inmiddels in 40 landen wordt verkocht en het enige erkende en geregistreerde 1-MCP product is, benadrukt hij dat koude opslag en het gebruik van SmartFresh niet de enige manieren zijn om verlies tegen te gaan. "De oplossing van het probleem ligt in de combinatie van planning, investering, controle en samenwerking door de hele toeleveringsketen. Er is geen eenzijdige oplossing wanneer je 8% tijdens de opslag verliest, 8% tijdens de distributie en nog eens 15% in de retail en huishoudens."



Verspilling van fruit in winkels en huishoudens ligt in Azië vijf maal hoger dan in de VK. Uit onderzoek in Nederland door A.C. Nielsen Retail is gebleken dat het gebruik van SmartFresh 1-MCP het verlies met 25% reduceerde en de omzet tijdens een testperiode van 10 weken met 12% liet stijgen. Het onderzoek werd uitgevoerd in 24 Nederlandse supermarkten, waarvan de helft hun appelen van dezelfde rassen opsloegen met SmartFresh en de helft niet. In Thailand werd een dergelijke test uitgevoerd voor mango's. "Om behandeld en onbehandeld fruit te vergelijken, hebben we het percentage rot fruit tijdens een periode van 29 dagen gemeten onder omgevingstemperatuur. Binnen 20 dagen was 100% van het fruit rot en niet meer te verkopen. Na 29 dagen was dit het geval voor slechts 30% van het SmartFresh fruit. Na 15 dagen was 70% van het behandelde fruit er beter aan toe dan het onbehandelde. Dit bevestigt het idee dat het reduceren van verliezen de moeite waard is."

Publicatiedatum: