Champignonburger Koolen komt in schappen Marqt
Marktpartijen Koolen Champignons en Marqt passen helemaal bij elkaar. De gezamenlijke chemie is voor Marqt een belangrijk uitgangspunt in de keuze van haar partners: Marqt zoekt bedrijven die hetzelfde DNA hebben. Wanneer die match er is, dan is de supermarktketen bereid om in nauw overleg producten op te nemen. Marqt kiest voor pure, onbewerkte producten, die zo dicht mogelijk bij hun oorsprong staan. Met telers, boeren, veehouders, vissers en andere producenten is er persoonlijk contact. Het gaat er om dat zij dezelfde principes en passie voor eten hebben.
Bewust en duurzaam
Bij de introductie van de champignonburger zijn de broers Teun en Koen Koolen betrokken en Sander Spinder (inkoop) van Marqt. Omdat Marqt zich richt op een specifiek segment consumenten, met name op degenen die bewust met duurzame voeding bezig zijn, zijn dat belangrijke aspecten. Koen Koolen: "Onze champignonburgers maken we van de beste Nederlandse champignons, lekkere kruiden, knapperige nootjes en echte kaas. Het is een heel puur product, want we hebben geen kleur-, geur-, of smaakstoffen toegevoegd."
Koolen Champignons is een gecertificeerd bedrijf dat voldoet aan belangrijke criteria als GLOBAL GAP, BRC, SKAL en HACCP. Duurzaamheid en hygiëne hebben topprioriteit, evenals de arbeidsomstandigheden van medewerkers. Recent is het FAIR PRODUCE NL-keurmerk toegekend. Koolen Champignons teelt op een moderne en milieuvriendelijke wijze. Bijvoorbeeld door de voedingsbodem van de champignons op eigen akkerbouwbedrijven her te gebruiken als voedingsbodem voor aardappelen, graan en verschillende groenten, draagt het bedrijf bij aan een duurzame voedselketen.
De samenstelling van de burger en het ontwerp van de verpakking van de champignonburger is verzorgd door het Foodatelier in Enschede, evenals de strategie en het creëren van het merk 'Koolen 1981'.
Foodretailketen Marqt verkoopt écht eten. Producten die gemaakt zijn met respect voor mens, dier en milieu. Vestigingen van Marqt bevinden zich in Amsterdam, Haarlem, Den Haag en Rotterdam.. Kenmerkend is verder dat Marqt streeft naar zo min mogelijk schakels in de keten van producent naar consument.
Champignonburger is gezonder
De hamburger is de laatste tijd opmerkelijk in het nieuws. Begin augustus 2013 bracht de Universiteit van Maastricht de eerste burger op kweekvlees. Deze hamburger werd geïntroduceerd in Londen omdat dit project medegefinancierd was door Sergey Bin, één van de oprichters van Google. De burger van de Universiteit van Maastricht ontwikkelt door Mark Post blijkt uit 3000 repen kweekvlees te bestaan en bevat dierlijk vet. Volgens voedingsdeskundigen is de burger die plantaardige vetten en eiwitten bevat niet alleen duurzamer maar ook gezonder. Onderzoek heeft aangetoond dat vegetariërs minder risico lopen hart- en vaartziekten te krijgen. Omdat de paddenstoel weinig calorieën bevat, maar flink wat eiwitten, ijzer en vezels, past de champignon helemaal in een verantwoord gezond voedingspatroon.