Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Belgische ministerraad neemt 'zwarte lijst' aan ter bescherming van zelfstandig supermarktondernemers

De Belgische overheid heeft een zogeheten zwarte lijst opgesteld, die de positie van Belgische supermarktondernemers in onderhandelingen met het hoofdkantoor sterk moet verbeteren, zo blijkt uit een persbericht van het Nederlandse advocatenkantoor Ludwig & Van Dam.

Mede door de recente verzelfstandiging van (Ahold Delhaize) supermarkten en de problematiek waarmee dat gepaard ging, erkent de Belgische overheid inmiddels de toenemende afhankelijke en onevenwichtige positie van zelfstandig supermarktondernemers in relatie tot de inmiddels geconsolideerde en oppermachtige supermarktsector, zo schrijven zij.

"Het ontwerp koninklijk besluit dient ertoe een einde te maken aan misstanden in de sector door de positie van zelfstandig supermarkt ondernemers minder afhankelijk te maken van
supermarktorganisaties. Hiertoe worden ten gunste van franchisenemers beperkingen opgelegd aan franchisegever in de franchiseovereenkomsten. Het doel is de afhankelijkheid en binding hiermee te verminderen. Het ontwerp ligt nu voor bij de Raad van State."

Zwarte lijst van verboden afspraken
In de zwarte lijst worden de volgende afspraken verboden:

  • Bedingen die de verantwoordelijkheid enorm verminderen van de supermarktorganisatie wat betreft zijn leveringsverbintenis ten aanzien van de zelfstandig supermarktondernemer.
  • Bedingen die de zelfstandig supermarktondernemer verbieden om voorbereidingen te treffen of onderhandelingen aan te vatten tijdens de opzegtermijn en de termijn van het
    niet-concurrentiebeding.
  • Bedingen die de zelfstandig supermarktondernemer verplichten om meer dan de helft van de kosten voor promotieacties te dragen.
  • Bedingen die verplichten om geschillen niet voor te leggen aan de rechter, maar aan een bepaalde arbiter.
  • Bedingen die verplichten exclusief beroep te doen op de territoriaal bevoegde rechter van diegene die het recht verleent, of een rechter van wie de zetel zich bevindt in een ander taalgebied dan het taalgebied van de zetel van de persoon die het recht verkrijgt.

Grijze lijst van vermoedelijk verboden afspraken
In de grijze lijst worden de volgende mogelijk verboden afspraken genoemd:

  • Bedingen die voorzien in een forfaitaire waardering waarbij een prijs wordt vastgesteld die duidelijk onredelijk is in vergelijking met een normale waardering van een handelsfonds of de aandelen van een onderneming (van de zelfstandig supermarktondernemer).
  • Bedingen die het contractueel verplichten om de activiteiten van een structureel verlieslatende onderneming verder te zetten.
  • Bedingen die de persoon die het recht verleent toestaan de commerciële samenwerkingsovereenkomst te beëindigen met toepassing van een uitdrukkelijk ontbindend beding.

"Hiermee is België het eerste land in Europa dat komt met specifieke spelregels voor franchisesamenwerking in de supermarktsector. Ook in Nederland is eenzelfde trend zichtbaar en wordt de zelfstandig supermarktondernemer steeds afhankelijker van zijn/haar organisatie. Dergelijke spelregels zouden dus ook i Nederland in de supermarktsector tot een meer evenwichtige samenwerking kunnen leiden, daar waar de Wet franchise daarin binnen de supermarktsector tot dusverre niet in is geslaagd. Dat zou in het verlengde daarvan overigens ook de consument minder afhankelijk maken van inmiddels nog maar enkele aanbieders. Met de evaluatie van de Wet franchise in het vizier zou de politiek in Nederland dan ook oog moeten hebben voor de ontwikkelingen die zich in België voordoen en daar lering uit trekken voor de Nederlandse situatie", besluit het advocatenkantoor.

Bron; Ludwig & Van Dam

Publicatiedatum: