Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
William Hoekman, QA Services:

"Dankzij optische sortering zien we kwaliteit van uien toenemen"

Tholen - Met een team van drie medewerkers is William Hoekman van QA Services dagelijks actief in de uienbusiness. Voor exporteurs en importeurs worden partijen gekeurd, zodat de klant inzage heeft in alle kwaliteitsaspecten van de partij. Naast het keuren wordt ook een stukje bewaaradvies steeds belangrijker. "Veel klanten vragen ons om mee te kijken naar het product. Daar ligt veel winst, want als je vooraf de juiste partijen voor het land én de klant selecteert, kun je veel ergernissen voorkomen."

Het keuren van uien vormt echt een specialisme van QA Services. "We keuren ook (zoete) aardappelen, knoflook en peen, maar ongeveer 80% van onze activiteiten is gericht op de uien. Met de Hollandse uien zijn we het hele jaar in de weer. Nu is het importseizoen weer gaande en daarbij werken we zowel voor Nederlandse importeurs als een Nieuw-Zeelandse exporteur. Er zijn meer keurbedrijven op de AGF-markt, maar in de uienmarkt hebben we nauwelijks concurrentie. We werken op het gebied van uien juist samen met andere QA-bedrijven door de uien voor hen te keuren!"

"Elk uienseizoen staat weer op zichzelf. Dit jaar was er vroeg in het plantuienseizoen al veel export en dat liep door tot het einde van het jaar. Daarna is de markt ingezakt en de laatste jaren kent het voorjaar steeds meer diepe dalen. Op dit moment zien we veel slijtageproblemen als gevolg van schot in de uien", vertelt William. "Het werk neemt alleen maar toe. Je ziet de laatste jaren dat exporteurs zich echt inspannen om een nog beter product te versturen en zo klachten en claims proberen te voorkomen. Een paar jaar geleden gebeurde het keuren veelal nog steekproefsgewijs, dat verschuift steeds meer naar het keuren van alle partijen."

Importuien
"Vanaf volgende week komen ook de Egyptische uien weer binnen. Hoe die kwaliteit zich ontwikkelt, is nog even afwachten. Bij de Nieuw-Zeelandse zien we bij de gele uien een meer gelijkmatige kwaliteit dan vorig jaar. Rode uien zijn er dit jaar meer binnengekomen dan andere jaren. Die kwaliteitsverschillen zijn groter. Het is even spannend hoe de markt zich verder zal ontwikkelen nu er toch meer Hollandse uien tevoorschijn zijn gekomen dan vooraf werd gedacht. Nu de prijs zo is gezakt, is het altijd weer even spannend of de import loont, maar als de supermarkten overschakelen, dan gaat de handel vanzelf wel lopen."

Alle controles worden door QA -Services op locatie uitgevoerd. Er worden van de ter keuring aangeboden partij aselectieve steekproeven genomen, die worden beoordeeld op uitwendige en inwendige kwaliteit. "In algemene zin zien we de kwaliteit van de uien dankzij de optische sortering wel toenemen. Deze nieuwe sorteertechniek wordt steeds meer omarmd, zowel met grote als met kleinere sorteerinstallaties. Alle verpakkers zijn op zoek naar de beste manier. Mensen zijn tenslotte schaars en bovendien zien we dat optische sortering leidt tot een kwaliteitsverbetering van het gesorteerde product."

"De slechte partijen zitten vooral bij de boer, waarbij je de laatste jaren wel steeds vaker ziet dat verpakkers niet meer eens aan slechte partijen beginnen. Slechte uien inpakken heeft dan ook geen enkele zin met alle risico's van claims. Dat liep met de dure uien dit jaar flink in de papieren. Daarom zetten wij fors in op een stukje advisering. Vanuit onze ervaring worden we regelmatig gevraagd om opslagadvies en denken we graag mee over de optimale bewaring. Daar kom je verder mee dan alleen als een politie de uien te beoordelen."

Ook is het mogelijk QA Services in te zetten in geval van een dispuut om zo een onafhankelijke partij de situatie te laten beoordelen. "De kwaliteit van het product staat altijd bovenaan. Wij gaan niet in discussie, maar leggen de feiten vast in een rapportage. Het is vervolgens aan de exporteur wat hij hiermee doet", aldus William, die vijf jaar terug samen met zijn vrouw Corry het bedrijf overnam van zijn schoonvader. Over de vraag naar de QA-diensten maakt hij zich geen zorgen. "Wanneer klanten tevreden zijn over je werk, groeit het werk automatisch."

Voor meer informatie:
William Hoekman
Q·A Services
Dorpsstraat 60
4413 BN Krabbendijke
M. 06 30 38 63 64
[email protected]
www.q-a-services.com