Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Introductie nieuw merk hardfruit: Star Class top

Distributeur Thiry sinds kort ook gevestigd in Brugge

Tholen - Onder de groep PrimaMundo vallen diverse bedrijven. De overkoepelende organisatie is ingedeeld in drie pijlers namelijk import, distributie retail en productie vierde gamma, met als CEO William De Witte. Onder de distributie vallen drie bedrijven: Thiry Gent (onder leiding: van Mireille Houdart), Thiry Luik (die recent wordt geleid door Serge Adams) en sinds kort ook Bouvry Brugge. De overkoepelende bedrijfsleider van de Thiry-vestigingen Johan Huys vertelt dat ze alle afnemers, waaronder alle retailkanalen en speciaalzaken, beleveren vanuit deze drie centrales, gelegen in een bijna verticale as door België. "We hebben als bedrijf bewust gekozen om geen horeca te bedienen. Dit omdat het een ander type klanten is en daarnaast zouden we dan ons eigen cliënteel in het vaarwater zitten en dat is niet de bedoeling. We hebben namelijk veel klanten die zelf ook horeca beleveren."



Goed verspreid door heel het land

Johan en Isabelle verkochten in 2008 hun zaak aan de PrimaMundo groep. "Thiry Gent is een samenvoeging van de twee bedrijven Parmin en Huysfruit. Ook in Brugge zijn kortgeleden twee bedrijven samengevoegd, NV Bouvry en Goldswan NV, die voorlopig nog onder de naam Bouvry verder werkt onder de dagelijkse leiding van Isabelle De Rocker. Met deze drie vestigingen zijn we goed verspreid in het hele land, wat een groot voordeel oplevert qua logistieke kost, die vandaag zeer hoog is. In 2010 hebben we aanzienlijke investeringen gedaan om die logistieke kost te verminderen. De helft van ons wagenpark is vervangen door milieuvriendelijkere vrachtwagens. Onze transportplanningen, in de drie sites, worden vandaag volledig computergestuurd uitgestippeld. Tenslotte moeten wij ook aan het milieu denken. De natuur is onze toekomst.

Het belangrijkste op dit moment is om te focussen op een gestroomlijnde communicatie en een uniform beleid tussen alle bedrijven van de groep PrimaMundo. We willen met ons distributieplatform een optimale service aan onze klanten verlenen. Onze meerwaarde is om dagdagelijks verse producten aan te leveren en hiermee het vertrouwen van de klanten te behouden. Wij trachten niet enkel concurrentieel te zijn op gebied van prijszetting, maar wij streven er steeds naar om net iets meer te betekenen voor onze klanten. In moeilijke tijden zoals nu is dat enorm hard werken en het is een uitdaging om als groot bedrijf snel te blijven reageren. We moeten investeren in de toekomst en gaan voor onze omzetbehoud van 70 miljoen euro. Eén van deze investeringen is onze E-commerce verder uitbreiden. Wij gebruiken dit al sinds 2002 maar deze technologie evolueert zo snel dat het (bijna) één van de belangrijkste communicatiekanalen is geworden.
Dat is onder andere één van de redenen dat wij verkozen geweest zijn tot het snelst groeiende bedrijf van Oost-Vlaanderen en dat we onderscheiden zijn met de Trends Gazellen 2013."



Nieuw merk hardfruit: StarClass
"Er zijn veel voordelen om met een groep te werken. We hebben bijvoorbeeld een eigen bananenrijperij en verschillende eigen merken. Dit zijn merken zoals Papillon, Kira, Orchidea en Cordero. "Veel klanten komen speciaal voor onze merken en weten dat deze goed zijn. De kwaliteitseisen liggen hoger en de producten worden speciaal voor ons ingepakt. Sinds dit jaar hebben we voor hardfruit het merk 'StarClass top' en 'Star Class Fruit' toegevoegd. Met dit nieuwe merk willen we ons Belgisch hard- en zachtfruit een stijlvolle uitstraling geven. Voor Star Class wordt alleen topkwaliteit en speciale kalibers geselecteerd en bespelen wij hiermee de markt."

"Het is niet verplicht dat we alle producten binnen de eigen groep aankopen, maar voor een groot deel gebeurt dat wel. Daarnaast heeft ieder bedrijf haar eigen klanten met specifieke of typische wensen en daarom worden producten ook van 'buitenaf' ingekocht. Wie vandaag aankoopt en zich niet bewust is van wat de retail en de consument verlangt, werkt zichzelf in de problemen. Het is interessant en opvallend om te zien hoe groot de verschillen zijn in klanten van de drie vestigingen. De basis is wel hetzelfde, en daar putten wij ook onze sterkte uit. Zo komen in Brugge bijvoorbeeld veel meer afnemers kijken ter plaatse en hier in Evergem wordt meer via webshop, fax of telefonisch besteld. In de vestiging in Luik wordt er voor de volle honderd percent gewerkt op televerkoop."

"Vanuit onze importbedrijven worden wij behandeld net als alle andere klanten, dat houdt onze bedrijven alert. Ons assortiment is heel erg uitgebreid. We hebben in Evergem al +/- 1.100 referenties. Dit heeft ook te maken met het aantal verpakkingen dat we bieden."

Huys ziet de toekomst met gemengde gevoelens tegemoet. " Ik heb het nog nooit gemakkelijk geweten, maar wij hopen toch betere tijden te krijgen. Tenslotte hebben wij sinds 2010 ons gefocust op het reorganiseren van onze structuur en zijn wij blijven investeren in de toekomst, wat moet. Ondanks moeilijke periodes hebben we toch een nieuwe vestiging aan de groep toegevoegd. Elke dag is anders en er zijn zoveel factoren die een invloed kunnen hebben op vraag en aanbod, dat zorgt ervoor dat deze sector steeds boeiend blijft”.

Voor meer informatie
Johan Huys
Thiry Gent
Brugse Steenweg 7/40
Magazijn 25
9940 Evergem
Tel.: +32 (0)9 222 57 11
Fax: +32 (0)9 221 14 20
www.primamundo.com