Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jumbo ziet wel kansen voor hypermarkten in Nederland

Nederland en de hypermarkt vormen tot op heden geen gelukkige combinatie. Gemeenten en provincies hebben zich decennia lang verzet tegen de komst van weidewinkels. De formules die wel werden opgezet zijn allemaal verdwenen. De vraag is dus of het de supermarktketen Jumbo in Steenwijk langs de snelweg A32 wel gaat lukken.

In vergelijking met de ons omringende landen telt Nederland veel minder grootschalige fooddetailhandel langs invalwegen van de steden. Gemeenten en provincies hebben zich tientallen jaren met succes verzet tegen weidewinkels. Het beeld van de verpauperde Amerikaanse binnensteden boezemde dusdanig veel angst in, dat bestemmingsplannen zo werden ingericht dat foodverkoop niet mogelijk was. Alleen Makro, officieel een ondernemersgroothandel, slaagde erin een netwerk van vestigingen op te bouwen.

Er zijn wel pogingen gedaan. In 1971 opende Schuitema de eerste Nederlandse hypermarkt onder de formulenaam Famila. Datzelfde jaar opende Albert Heijn in Vlissingen zijn eigen hypermarktformule Miro en twee jaar later volgde SHV met Trefcenter en Maxis. Eind jaren negentig werden de Maxis-vestigingen omgebouwd tot A&P Hypermarkten. Succesvol werden de formules geen van allen.

"Het is duidelijk dat winkels boven een oppervlakte van 6.000 vierkante meter, die een combinatie van food en non-food bieden, een verliezend verkoopkanaal vormen. Dat zie je in alle West-Europese landen gebeuren", aldus Albert Heijn topman Sander van der Laan. "AH XL is zo ver als Albert Heijn in Nederland gaat en dat zijn toch vooral grote supermarkten en geen hypermarkten."

bron: Distrifood
Publicatiedatum: