Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Een nieuwe 'look and feel' voor Manter

Manter is sinds 1995 actief in de markt van wegers en verpakkers. In deze periode is de markt verder geprofessionaliseerd en zijn de producten van Manter enorm ontwikkeld. Alleen aan de buitenkant was dit niet altijd te zien. Om duidelijk te maken dat de machines wel degelijk bij de tijd zijn, heeft het Manter materieel een complete moderniseringsslag gemaakt en restyling ondergaan. De eigenaren en directeuren Herman Wehkamp en Peter Lenferink leggen uit waarom ze deze voorwaartse stap naar een nieuwe look and feel van Manter hebben genomen.


Herman Wehkamp (l) en Peter Lenferink kiezen voor nieuwe look and feel van Manter.

Waarom hebben jullie de stap naar nieuwe vorm en kleur gemaakt?

“Voor allerlei verschillende processen in de verpakkingslijnen hebben we als Manter
sinds 1995 machines ontwikkeld. Elke eerste machine, of het nu een weger is, een
naaimachine of een zakkenvuller, vormt een mooie basis in het productgamma. Maar de tijd staat niet stil. De wensen van onze vaste klanten veranderen voortdurend en nieuwe klanten hebben soms ook andere behoeften. Het meest praktisch en rendabel om mee te gaan met die veranderende vraag is, dat je de bestaande machines hierop aanpast. Je ontwikkelt een nieuwe module, een ander bandje, een nieuw weegelement. Zo houd je de machines up-to-date. Deze manier van werken heeft echter ook een nadeel: aan de buitenkant zijn de wijzigingen vaak niet te zien. Na een paar jaar lijkt een weger van toen nog steeds dezelfde als de volledig aangepaste van nu. Dat kan commercieel gezien in je nadeel werken, want een klant moet dan soms uitleggen welke de nieuwe machine is. Nog een nadeel van stapsgewijze veranderingen aan steeds dezelfde machine is, dat productiekosten
naar verhouding sterker stijgen, omdat de basisconstructie alsmaar gelijk blijft. Je moet namelijk niet vergeten dat ook in de productie de ontwikkelingen doorgaan. Steeds meer processen in de machineproductie automatiseren, de methoden van montage wijzigen, zaag- en snijmachines veranderen en werken steeds efficiënter. Onderdelen voor frameconstructies komen tegenwoordig uit lasersnijmachines. Hiermee is zo nauwkeurig te snijden dat haast geen stukje koker of buis verloren gaat. Hetzelfde verhaal gaat op voor het watergesneden plaatstaal. Al genoemde argumenten zijn voor ons reden geweest om de machines van Manter compleet te restylen, te beginnen met de wegers. Ook introduceren we direct de bediening van de machines via een touchscreen."

Kunt u een voordeel van zo’n totaal nieuwe constructie aangeven?

“Ik had het argument nog niet genoemd, maar wanneer je een compleet nieuwe constructie maakt voor een machine, dan kun je ook verbeteringen doorvoeren die in een oude constructie technisch niet mogelijk waren. Een voorbeeld daarvan is een nieuwe techniek die we voor de trilgoten in onze nieuwe wegers hebben kunnen monteren. Dat maakt het mogelijk om het trillen en wegen gelijktijdig plaats te laten vinden. Dit zorgt voor een meer constante doorstroming van het product en meer overlap in handelingen. Daardoor is het aantal wegingen toegenomen van zestig tot honderd per minuut. Hier is dus sprake van een enorme capaciteitsverhoging. Wanneer je sneller kunt wegen, heb je ook meer afvoercapaciteit naar de verpakkingsmachines nodig. Dat vraagt bijvoorbeeld om een extra afvoerband. Dat was bij de oude constructie eveneens niet mogelijk, maar is in een nieuwe wel te realiseren."

Welke hinder ondervinden jullie van de huidige wereldwijde economische crisis?

“Zowel vorig jaar als dit jaar ondervinden we geen negatieve gevolgen. Sterker nog, vorig jaar hebben we het jaar super afgerond. Dit jaar hebben we dat succes door kunnen trekken Al begin mei was voor ons duidelijk dat ook 2012 best als een prima jaar de boeken in zou kunnen gaan. Een van de oorzaken hiervan is een goede wereldwijde spreiding van onze verkoop. Dat is mede mogelijk dankzij de samenwerking met bedrijven zoals Volm, dealer in de USA, en APH, salesorganisatie voor de verkoop van onze machines in Oost-Europa. Beide markten zijn nog steeds groeiende. Wij kunnen niet alles zelf doen. Daarvoor hebben wij een uitgebreid netwerk om in alle continenten aanwezig te kunnen zijn. Op dit moment zijn we diverse andere markten aan het uitbreiden. Manter is geen huismerk, maar
een A-merk. Om dat zo te houden in een internationale onderneming, heb je ook wereldwijde support nodig. Om dit te onderstrepen, hebben we onlangs de serviceafdeling uitgebreid. Het is niet alleen Emmen en omgeving waar we zorg voor hebben, maar alle klanten wereldwijd.

Bron: ManterBalance
Publicatiedatum: