Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitse bio-markt blijft gestaag doorstijgen

Duitsland is de grootste markt voor biologische voeding binnen Europa. Duitse consumenten hebben een groeiend vertrouwen in de kwaliteit van biologische producten. Reden voor de verdere stabiele groei van de Duitse bio-markt zijn onder meer de angst voor voedselvergiftigingen en schandalen binnen de voedingsindustrie.

De Nederlandse en Duitse bio-markt onderscheiden zich op veel gebieden duidelijk van elkaar. Zo staan voor de Nederlandse bio-consument smaak en gemak centraal. De Duitse consument daarentegen hecht zeer veel waarde aan het aspect gezondheid en koopt veelal uit overtuiging biologische voeding.

De supermarkt is in Duitsland met 35% het belangrijkste verkoopkanaal voor biologische voeding. In Nederland is dat 45%. In Duitsland volgt daarna de speciaalzaak met 25%. In Nederland is dat ruim 35%. Het grote verschil ligt bij de discounters. In Duitsland wordt 20% van de biologische voeding in Duitsland via discounters als Aldi en Lidl verkocht.

Nederland mist een winkelformule die een tussenpositie inneemt tussen de bijna 100% biologische speciaalzaak en de 3% bio-supermarkt. In Duitsland neemt de formule Tegut een dergelijke positie in. Deze formule wordt overigens in januari overgenomen door het Zwitserse Migros. De marktleider van de Zwitserse retail heeft als doel om in het buitenland verder te groeien. De Duitse levensmiddelenhandel groeit sneller dan de Zwitserse.

bron: Voedingsindustrie, november 2012
Publicatiedatum: