Sinds het begin van de crisis, tot het derde kwartaal van 2012, is de omzet van supermarkten met gemiddeld 2,5% per kwartaal gegroeid. Vergeleken met het langetermijngemiddelde van 3,4% per kwartaal is duidelijk dat ook supermarkten het effect van de economische crisis voelen. Het volume vertoonde in deze periode een groei van 0,6% gemiddeld per kwartaal, fors onder het langetermijngemiddelde van 1,6% per kwartaal.
Consument hecht aan lage prijs
De gevolgen van een voorzichtige en prijsbewuste consument zijn ook in de supermarkt merkbaar. Hoewel het aantal kassabonnen toeneemt, neemt het gemiddeld bestede bedrag per bon af. Ook het aandeel private label in de verkopen en de promotiedruk stijgen de afgelopen jaren. De consument kiest sneller voor aanbiedingen en goedkopere alternatieven van de bekende A-merken. De prijs zal voorlopig het belangrijkste concurrentiemiddel blijven voor supermarkten. Niet in de laatste plaats ook omdat consumenten aangeven dat de supermarkten onderling steeds meer op elkaar lijken.Grondstofprijzen doen supermarktprijzen stijgen
Begin 2011 stegen de grondstofprijzen, maar supermarkten kozen er toen voor deze verhoging niet door te berekenen en dit ten koste te laten gaan van hun marges. Nu er in het tweede en derde kwartaal van 2012, als gevolg van weersomstandigheden, weer een stijging van de grondstofprijzen zichtbaar is, zullen supermarkten dit niet nog een keer voor hun rekening kunnen nemen. Hoewel zij hun marges redelijk op peil hebben weten te houden door middel van kostenreducties en inkoopvoordelen is, dankzij de aanhoudende prijsconcurrentie, de rek er wel uit.Speciaalzaken blijven in de min
Slachtoffer van deze ontwikkelingen zijn de speciaalzaken. Ook zij zien grondstofprijzen en daarmee inkoopprijzen stijgen. Zij hebben echter niet de grootte om goedkopere inkoop te bedingen en moeten daarnaast ook opboksen tegen de veel grotere supermarkten die dankzij schaalvoordeel scherpere prijzen kunnen aanhouden. Hierdoor laat de prijsbewuste consument de veelal duurdere speciaalzaken in het huidige economische klimaat links liggen. Volumes dalen dan ook al jaren op rij; in 2012 met bijna 4% en in 2011 met 3,5%. Ook voor 2013 verwacht ABN AMRO niet dat hier verandering in komt. Volumes zullen een verdere daling vertonen en naar verwachting met 4,5% afnemen.bron: ABN AMRO