Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer groente en vis, minder vlees in laatste 20 jaar in Duitsland

Wiesbaden - Het aankoopgedrag van de Duitsers is de afgelopen 20 jaar op sommige gebieden sterk veranderd. Opvallend zijn bijvoorbeeld de veranderingen op het gebied van de consumptie-uitgaven voor voedingsmiddelen. Het Duitse statistiekbureau Destatis deelde onlangs mee dat bijvoorbeeld de vraag naar vleesproducten tussen 1991 en 2011 met 17,8% daalde. De vraag naar groenten steeg in diezelfde periode echter juist, namelijk met 35,1%. Hetzelfde geldt voor vis, waarvan de vraag steeg met 15,3%.

Alcoholische dranken werden in 2011 duidelijk minder vaak geconsumeerd dan in 1991 nog het geval was. De vraag daalde met zo'n 17,1%. Vooral de consumptie van sterke drank (-38,8%) en bier (-13,8%) daalde fors. De vraag naar wijn is sinds 1991 echter wel gestegen, namelijk met 4,7%.

Buiten de levensmiddelenmarkt vonden ook veranderingen plaats. Zo zijn consumenten sinds 20 jaar geleden 46,6% meer uit gaan geven aan vrije tijd, amusement en cultuur. De uitgaven aan elektronica stegen zelfs enorm, namelijk met 320,7%. Deze buitengewone stijging heeft in eerste instantie te maken met de continue technologische innovaties in deze sector.


Publicatiedatum: