Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
CVAH lanceert helpdesk voor markthandelaren
Veilig op de markt
Tholen - Marktkooplieden zijn gewend voor zichzelf op te komen maar toch is veiligheid op de markt al lange tijd een belangrijk issue voor de branche. "Er was echter geen centraal punt waar markthandelaren met vragen terecht konden. Dat hebben we aangekaart bij het ministerie van Economische Zaken en die hebben ons gesteund in het opzetten van de helpdesk 'Veilig op de markt'", vertelt Henk Achterhuis, voorzitter Centrale Vereniging voor Ambulante Handel (CVAH)."Om meer bekendheid te geven gaan we naar de ondernemers en medewerkers toe met als voordeel dat we ter plekke kunnen adviseren en kunnen vragen naar knelpunten."
De helpdesk ik nu een maandje in de lucht en er wordt al mondjesmaat gebruik van gemaakt. "De meeste vragen gaan over betalingsverkeer en het voorkomen van diefstal op de markt", vertelt Henk. "Maar het kan ook zijn dat mensen vermoeden dat er illegale activiteiten plaatsvinden op de markt. Daarvan kunnen ze een melding doen en de helpdesk."
De aandacht voor veiligheid op de markt is vooral preventief, ter voorkoming van nare situaties. Veiligheid rondom betalen is het belangrijkste onderwerp. Henk: "We stimuleren handelaren over te stappen naar de mogelijkheid voor pinbetalingen. Dat is veiliger maar het is ook een gegeven dat mensen met een pinpas over het algemeen meer besteden. Op dit moment is het bij 65-75% van de markthandelaren mogelijk om electronisch te betalen maar we willen dat naar de 90% brengen."
Waar ook veel vragen over binnenkomen is hoe om te gaan met vervelende klanten. "Op de markt wil je zoveel mogelijk opstootjes voorkomen. Veel marktlui staan hun mannetje maar zoiets veroorzaakt al snel zo een oploopje waardoor de handel stilvalt en dat wil je natuurlijk niet. Daarom bieden we ook tips en trucs aan om dat soort situaties zo snel mogelijk te kunnen sussen."
De helpdesk is een vervolg op de landelijke bijeenkomsten 'Veilig op de markt' in 2014 en 2015. Daarin gaf het CVAH uitgebreid voorlichting over veiligheid op de markt en konden ondernemers dankzij subsidie voordelig apparatuur kopen om hun kraam, verkoopwagen, auto, kantoor, magazijn, werk- of opslagruimte of woonhuis te beveiligen tegen inbraak en diefstal.
De helpdesk beantwoordt vragen en bundelt deze zo nodig om te komen tot collectieve oplossingen. De helpdesk brengt partijen bij elkaar, adviseert over leveranciers van apparatuur en onderhandelt waar mogelijk over (collectieve) kortingen.