Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zespri viert nieuwe samenwerking met CMA CGM

Tholen – Vanaf de start van het Nieuw-Zeelandse kiwiseizoen dit jaar komen de Zespri kiwi's niet meer in koelschepen naar de haven van Zeebrugge, maar in containers. Afgelopen maandag vierde Zespri de nieuwe samenwerking met CMA CGM samen met BNFW en de Haven van Zeebrugge. Het event werd geopend door Johan Claes van BNFW die de Zespri familie bedankte voor het vertrouwen en de samenwerking van al 34 jaar. Daarna nam Bert Barmans van Zespri het woord die CMA CGM aankondigde als nieuwe partner. "We hopen op een efficiënte en veilige samenwerking met onze nieuwe partner CMA CGM."


Bert Barmans van Zespri, Nicole Chamard CMA CGM, CEO Joachim Coens van Port of Zeebrugge en Johan Claes van BNFW


Vervolgens vertelde Nicole Chamard van CMA CGM meer over de nieuwe lijn. "In de periode van maart tot september zal er elke week een schip komen die in totaal 7000 containers met kiwi's naar Zeebrugge zal vervoeren. Het transport van Nieuw-Zeeland tot Zeebrugge zal 32 dagen duren en er zijn 5000 containers gebouwd speciaal voor het vervoeren van kiwi's." Joachim Coens van de Haven van Zeebrugge bedankte de bedrijven voor het vertrouwen in de haven. "Ook willen we meegeven dat de Haven van Zeebrugge al helemaal Brexit-proof is." De haven heeft een digitaal platform opgesteld die de transitie mogelijk heeft gemaakt.


Willem de Rooij van Zespri en Wilfred Heijstek van Hagé

Veranderende markt
"Zespri is overgegaan op containervervoer omdat we niet veel andere keus hadden", vertelt Bert Barmans van Zespri. "De markt is erg aan het veranderen en we vertegenwoordigen een bepaald volume. Dit volume moeten we vast blijven houden en dit zal zelfs de komende jaren groeien. We hebben gekozen voor CMA CGM omdat we vertrouwen hebben dat dit een goede partner voor ons zal zijn en om mee te gaan in deze veranderende markt. 


Xavier Verhoestraete en Patrick De Roeck van De Roeck

Bij het event waren de Nederlandse en Belgische Zespri distributeurs, klanten en logistieke partners aanwezig. Onder het genot van een hapje en een drankje werden de Seatrade Red gelost. Op het programma stond een bezoek aan het Zespri pakstation en een kijkje op de brug van het schip. Terwijl het schip aan het lossen was reden de heftrucks af en aan om de containers te legen. Er worden per dag ongeveer 100 containers met kiwi's verwerkt. De pallets worden voorzien van een code zodat het mogelijk is om de teler te achterhalen. Alle informatie wordt vastgelegd zoals de inpakinformatie, welke teler en wat voor soort gewasbescherming er is gebruikt. 


Voordat de kiwi's de koelcel in worden gereden vindt er eerst nog een kwaliteitscontrole plaats. Het fruit wordt gecontroleerd op kleur, hardheid en brix-waarde. Het pakhuis van Zeebrugge biedt ruimte aan maximaal 25.000 pallets. Tijdens het hoogseizoen zijn er meer dan 200 mensen werkzaam in de ompak en logistieke faciliteiten. 


De Seatrade Red heeft de nieuwste reefers aan boord die minder energie verbruiken omdat ze watergekoeld zijn

Groeiend aandeel Sun Gold kiwi
"Het aandeel Sun Gold kiwi's groeit elk jaar, nu verwerken we 70% groene kiwi's en 30% Sun Gold. Dat aandeel is hard gegroeid en zeker omdat Sun Gold nog maar een aantal jaar op de markt is", vertelt Willem de Rooij van Zespri tijdens de rondleiding in het pakstation. "Spanje en Italië zijn landen waar je nog veel groene kiwi's ziet, maar dat aandeel verandert ook." In het pakstation worden kiwi's omgepakt in kleine verpakkingen tot grote verpakkingen. "Groene kiwi's gaan voornamelijk in grote verpakkingen terwijl Sun Gold kiwi's meer verpakt worden per twee, vier of zes stuks. De Sun Gold kiwi's die per twee stuks verpakt worden gaan voornamelijk naar Scandinavië en Frankrijk. 




Voor meer informatie:
Nele Moorthamers
Marketing Manager Europe
ZESPRI International (Europe)
Posthofbrug 10 bus 3
B-2600 Berchem
+32(0) 3 201 08 05
+32(0) 479 87 50 36