Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Don Limón wil teeltproces digitaliseren

Hoe meer gegevens je verzamelt, des te accurater je oogstraming

In veel delen van de wereld is digitalisering in de waardeketen onontbeerlijk. Bij de fruitteelt, vooral de producten uit de landen op het zuidelijk halfrond, kan het moeilijk zijn om digitale gegevens te verzamelen omdat andere zaken - die vaak op de korte termijn belangrijker zijn- meer aandacht vragen. Vaak werken mensen met moderne middelen, maar staan ze niet met elkaar in contact. De Don Limón Company, met een hoofdkantoor in Hamburg, heeft dit probleem erkend. Samen met de telers en wetenschappelijk onderzoekers onderzoekt het momenteel de mogelijkheden van digitalisering van het productieproces. 


Managing Director Andreas Schindler van Don Limón

Zelden worden in de fruitsector sociale media als Facebook en Instagram gebruikt. En hier ligt precies waar Don Limón groot belang aan hecht, aan de transparantie van het gehele productieproces. Hoe het fruit van een klein zaadje uitgroeit tot een statige plant, hoe fruit wordt geoogst en verwerkt en vervolgens wordt getransporteerd naar andere delen van de wereld. Minh Dao, hoofd marketing bij Don Limón, vertelt hoe iedereen kan deelnemen aan deze reis via een uitgebreide en eerlijke content. In plaats van dagelijks informatieve posts over prijzen, nieuwe aanbiedingen e.d. te uploaden, richt Don Limón zich op storytelling. Het verschil met andere kanalen in deze sector is te vinden in de toenemende deelname van de volgers. Deze interactie schept een internationale gemeenschap die in contact staat met Don Limón en een deel van de wereld. 

Digitalisering van de productie
Het doel is om voor zover mogelijk de teelt op de plantages te digitaliseren. Dit betekent dat mensen continu gegevens kunnen ontvangen over de stokken, veranderingen buiten en de kwaliteit van het fruit, waardoor processen gestart en aangepast kunnen worden en het liefst nog automatisch ook. Dit klinkt op het eerst gezicht geweldig, maar Dao legt uit dat de uitdaging ligt in de ontwikkeling van de nodige software. Deze zou life alle gegevens moeten kunnen centraliseren en evalueren. De software zou life verslagen moeten uitbrengen over alle verzamelde gegevens via sensoren en meetinstrumenten op de verschillende 'gebieden'. 

Gebaseerd op deze verslagen wordt dan automatisch bepaald hoeveel fruit geoogst kan worden, hoeveel transporten over welke routes gebruikt zullen worden, wanneer irrigatie nodig is en waar insecten een rol spelen. Elke ochtend kunnen alle taken verdeeld worden en het dagelijks productieproces kan tot in detail uitgewerkt worden. Dit bespaart een hoop tijd en geld omdat veel van deze taken momenteel door werknemers zelf uitgevoerd worden. Don Limón onderzoekt momenteel mogelijkheden om ons dichter bij deze toekomstvisie te brengen, die samengaat met sector-veranderende vernieuwingen. 

Een eerste stap naar deze toekomst is het gebruik van drones in de teeltgebieden. Met drones is het mogelijk dat je over kleine delen van de plantages vliegt, waardoor je kleurverandering, activiteiten van werknemers en ook de effecten van bemesting en bestrijdingsmiddelen kunt bekijken. Bovendien kunnen hoog sensitieve sensoren de behoefte aan mineralen in de grond registreren. Bestrijdingsmanagement, plantengroei en oogsten kunnen precies gedocumenteerd worden. 

Lange termijn en uitdagende ontwikkelingen
Don Limón erkent dat het een lange termijn ontwikkeling is. "De wereldbevolking groeit, mensen eten meer en meer, maar de teelt van voeding groeit niet evenwijdig. Daarom moet het productieproces geoptimaliseerd worden," zegt Dao.

De communicatie van het bedrijf wordt op veel gebieden geleid door de afdeling marketing. Daar komen de draden samen. Dao: "We hebben al de eerste stappen gezet op de weg naar partnerschappen met universiteiten. Ons doel is om de teelt op de plantages te verbinden met de andere etappes van het proces. We weten, aan de andere kant ook, dat telen iets heel anders is dan logistiek of handel overzee."

Voor meer informatie:
Andreas Schindler
Pilz Schindler GmbH
Tel: +49 0 40 3095499 45
Mob: +49 0 171 8583 211
Email:aschindler@pilz-schindler.de
Web: www.don-limon.de
Publicatiedatum: