Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ierse Fresh The Good Food Market is beste buurtwinkel ter wereld

India: Ninjacart wil ook aan consumenten leveren
Het Indiase B2B-marketingplatform Ninjacart wil uitbreiden door ook aan consumenten te gaan leveren. Het Indiase bedrijf heeft een aanbod van verse groente en fruit, dat aan bedrijven wordt geleverd. Eerder dit jaar begon Ninjacart met een pilot in Bengaluru, waarbij een klein netwerk werd opgericht van zowel eigen vestigingen als franchise-winkels. Vier van deze locaties draaien nu al met een omzet die gelijk is aan de investering. "We willen de winkels waar we verse groente en fruit verkopen standaardiseren, zodat we alle vestigingen kunnen verenigen onder een enkel merk," aldus CEO Thirukumaran Nagarajan. "In dit winkelformat zorgt Ninjacart voor de technologische ondersteuning, zoals voor het voorbereidend werk op de inventaris, kassa-management, klantenmanagement, etc." In de komende twee jaar zal Ninjacart naar verwachting tussen de 2.000 en 3.000 winkels in bedrijf hebben. Ongeveer 20% hiervan zijn nieuwe locaties, terwijl de rest wordt gerenoveerd om onder het standaard-format te vallen en om aan consumenten te kunnen leveren. 
Bron: economictimes.indiatimes.com

Weer minder omzet in Italiaanse retailsector
De omzet van de Italiaanse retailsector is in april voor de tweede maand op rij afgenomen. Dit blijkt uit informatie van het statistisch bureau Istat. De waarde van de retailomzet daalde in april maand op maand met 0,7%, nadat er in maart sprake was van een vermindering van 0,2%. De omzet van voedingsmiddelen daalde in april met 1,9%, terwijl die van non-food-producten in mindere mate afnam met 0,2%. Jaar op jaar is de omzet van april afgenomen met 4,6%, terwijl in maart juist sprake was van een toename van 3,0%. De statistieken geven verder aan dat het volume van de retailomzet in april op jaarbasis met 5,4% af nam en maand op maand met 0,9%.
Bron: markets.businessinsider.com

Ierse keten is beste buurtwinkel ter wereld

De Ierse retailer Fresh The Good Food Market heeft een onderscheiding gekregen als beste buurtwinkel ter wereld. De onderscheiding werd uitgereikt door de de Ierse National Association of Convenience Stores (NACS) tijdens de International Convenience Retailer of the Year Awards. De specifieke locatie van Fresh The Good Food Market die de onderscheiding heeft gewonnen betreft een winkel in Camden Street in Dublin. De prijsuitreiking is bedoeld voor de meest innovatieve en succesvolle buurtwinkel ter wereld en wordt gekozen door een jury van internationale retailers en experts. Volgens de jury is Fresh The Good Market het voorbeeld van uitmuntendheid op het gebied van retail door middel van buurtwinkels.
Bron: esmmagazine.com

Belgen geven €2,73 mld online uit in eerste kwartaal
Tijdens de eerste die maanden van dit jaar hebben 7,4 miljoen Belgische consumenten 23 miljoen online bestellingen geplaatst. Op deze manier hebben ze in dit kwartaal €2,73 miljard uitgegeven. Jaar op jaar is dat een toename van 12%. Dit blijkt uit informatie van de Belgische ecommerce-organisatie BeCommerce, dat regelmatig een overzicht van de online markt publiceert. Uit het overzicht blijkt dat niet alleen de totale gecombineerde online uitgave is toegenomen. Het aantal online consumenten en het aantal online transacties is gegroeid met respectievelijk 3% en 7%.
Bron: ecommercenews.eu

India: Future Group begint met lokale thuisbezorging
De Indiase Future Group, die in handen is van Kishore Biyani, begint met het einde van juni met lokale thuisbezorging. De bezorgdienst wordt aangeboden via zo'n 1.000 vestigingen van de ketens Easyday, Nilgiris en Heritage. De bezorgdienst is in eerste instantie beschikbaar bij de grootste steden van India, maar zal later naar andere steden worden uitgebreid. Aanvankelijk worden er producten als melk, eieren en brood geleverd, maar later zal het online assortiment worden uitgebreid met groente en fruit.
Bron: medianama.com

Target sluit winkels in Australië
In de komende vijf jaar worden er een aantal vestigingen van de Australische discountketen Target gesloten. De keten loopt qua groei achter op het zusterbedrijf Kmart, aldus Wesfarmers-CEO Guy Russo op de jaarlijkse algemene vergadering van Wesfarmers. Daarom worden er enkele tientallen winkels opgedoekt, waarmee het netwerk van Target in Australië wordt verminderd met 20%. Wesfarmers is als moederbedrijf verantwoordelijk voor zowel Target als Kmart. Target heeft op dit moment een netwerk van 305 winkels, terwijl het meer lucratieve Kmart een netwerk heeft van 227 vestigingen.
Bron: canstarblue.com.au

VS: marktonderzoek wijst op groei bij Lidl
Lidl, dat een jaar geleden zijn eerste Amerikaanse winkels opende, raakt steeds meer in trek bij Amerikaanse consumenten. Dit geldt met name voor jongere generaties. Nieuw onderzoek wijst uit dat Lidl op verschillende manieren marktaandeel bij de concurrentie overneemt. Het marktonderzoek is gebaseerd op enquêtes die door het onderzoeksbedrijf Oliver Wyman in juni 2017 en april van dit jaar zijn uitgevoerd. Uit de enquêtes komt naar voren dat 48% van de 600 ondervraagde consumenten die ooit boodschappen bij Lidl hebben gedaan daar nu meer dan twee keer per maand langskomen. Ook geven consumenten per bezoek meer geld aan boodschappen uit dan een jaar geleden. Dit wijst erop dat de consumenten een breder assortiment bij Lidl hebben gevonden. Jongere consumenten van tussen de 18 en 34 waren goed op de hoogte van Lidl als retailer en doen hier regelmatig boodschappen. De jongere consumenten hebben vooral waardering voor de lage prijzen en voor de kwaliteit van het huismerk-assortiment van de discountketen.
Bron: winsightgrocerybusiness.com

VS: Russell Investments Group neemt meer aandeel in Supervalu
Russell Investments Group Ltd. heeft zijn aandeel in Supervalu in het eerste kwartaal met 130,3% vergroot. Het bedrijf heeft 1.020.339 aandelen on Supervalu erbij gekocht, waarmee het totale aantal aan aandelen van Russel Investments op 1.803.582 staat. Het bedrijf heeft nu in totaal een aandeel van 4,7% in Supervalu, met een waarde van ongeveer US$27,5 miljoen (€23,3 miljoen).
Bron: weekherald.com

Groot aantal Amerikanen OK met sluiten van supermarkt
Uit het onderzoeksrapport "2018 International Loyalty Study" blijkt dat 12% van alle Amerikaanse consumenten in het afgelopen jaar van vaste supermarkt is overgestapt. Ook blijkt uit het onderzoek dat bijna 40% van de Amerikaanse consumenten het niet erg zou vinden als hun vaste supermarkt zou sluiten. Ze zouden simpelweg hun boodschappen elders doen. Over het algemeen lijkt de grote variëteit aan keuzes verwarrend voor de gemiddelde Amerikaanse consument te zijn. De gemiddelde consument woont in de nabijheid van meer dan 10 verschillende supermarktketens en doet bij bijna de helft hiervan zijn boodschappen. Het onderzoek geeft aan dat de winkelkeuze wordt bepaald door praktische factoren als nabijheid (48%), assortiment (41%) en lage prijzen (32%) en minder door emotionele factoren als loyaliteit aan een bepaald merk. Ongeveer 68% van de Amerikaanse consumenten geeft aan dat ze simpelweg naar de winkels met de laagste prijzen gaan. Ondanks dat klantenkaarten populair zijn bij supermarktketens, wijst het onderzoek uit dat dit niet per se de beste manier is om de klanten te binden. Slechts 5% van de ondervraagde consumenten zou van supermarkt overstappen als het klantenprogramma zou worden afgeschaft. Ook willen deze consumenten meer beloningen in het klantenprogramma zien.
Bron: fooddive.com

VS: United Natural Foods heeft meer omzet en minder winst

United Natural Foods had in zijn derde fiscale kwartaal een netto omzet van $2,65 miljard (€2,25 miljard). De winst per aandeel kwam neer op $1,04 (€0,88), wat meer was dan de $0,93 (€0,79) die door Wall Street werd verwacht. United Natural Foods is van plan om een jaaromzet te behalen van meer dan $10 miljard (€8,5 miljard). Het bruto winstmarge van het afgelopen kwartaal stond op 15,4%, wat vijf basispunten lager is dan in dezelfde periode van vorig jaar. Het afgenomen winstmarge is volgens United Natural Foods te verklaren door de hogere logistieke kosten en het feit dat meer consumenten uit het lagere marktsegment hun weg naar United Natural Foods hebben gevonden. Ondanks het lagere winstmarge heeft het bedrijf zijn verwachtingen voor de netto omzet en de winst per aandeel naar boven bijgesteld.
Bron: fooddive.com
Publicatiedatum: