Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ABN AMRO signaleert opvallende trends in foodverkoop

"In twee of drie stappen bij de consument"

Consumenten kopen via steeds meer verschillende kanalen hun voeding. Denk aan verkoop via tankstations en websites, maar ook aan bezorgservices als Foodora, voedselboxen en horecavormen als La Place. Combinaties etc. van detailhandel, dienstverlening en horeca – het zogenaamde blurring – komen ook steeds vaker voor. Hieronder trends, gesignaleerd door ABN AMRO.
 
"Korte regionale ketens helpen om de kloof tussen producent en consument te overbruggen. Ondernemers hebben meer ruimte om hun verhaal toe te lichten. En dragen op die wijze bij aan het maatschappelijk draagvlak van boeren en tuinders. Stadslandbouw past ook in deze trend. Stadslandbouw heeft niet alleen betrekking op voedselproductie in de stad maar ook, en misschien wel vooral, rondom de stad. Productie en afzet vinden plaats in een stedelijke regio. Stadslandbouw heeft diezelfde sociale component omdat het burgers, consumenten en producenten verbindt door elkaar bewust te maken en kennis te delen," aldus

Ton de Jong, ABN AMRO Tuinbouwteam Zuidwest Nederland

"De zoektocht naar identiteit is niet allen een kans. Toegenomen spanningen op geopolitiek gebied versterken de hang naar 'eigen'. Eigen voedsel is daarvan een invulling. Duitse oorsprong is belangrijk in de Duitse markt, 'Made in Britain' in Engeland en voor de Fransen gaat er niks boven 'fabrique en France.' Nationale producentenorganisaties benadrukken nog eens het belang van lokale herkomst. Voor een exporterend land als Nederland leidt de trend naar 'eigen' dus mogelijk tot erosie van onze exportpositie," aldus Jan de Ruyter, ABN AMRO Sectorbanker plantaardige sectoren

" 's Wereld grootste internetwinkel Amazon was al geïnteresseerd in foodretail door middel van Amazon Fresh en de test met kassaloze supermarkten in Seatlle. Met de recente aankoop van Whole Foods laat Amazon als online speler zien dat het zich permanent gaat vestigen in de fysieke wereld en hele ketens kan overnemen. Whole Foods verkoopt via bijna 500 winkels vooral natuurlijke en biologische producten zonder toevoegingen. Amazon Fresh verkoopt verse voeding voor abonnees in grote steden in de VS en Londen in samenwerking met lokale leveranciers," aldus
Henk Hofstede ABN AMRO Sectorbanker Retail

"De kosten voor rekenkracht en opslag dalen door de opkomst van cloud computing. In combinatie met nieuwe technologie, zoals internet of things maar ook sociale media, is direct contact tussen boeren en consumenten steeds makkelijker. De nadelen van kleine schaal zijn verkleind doordat bedrijven IT kunnen afnemen op basis van gebruik," aldus Steven Peters, ABN AMRO Sectorbanker Technologie, Media en Telecom

"Ook grote bedrijven als Vion of Plukon kunnen onderdeel zijn van een behoorlijk korte keten. Zo kan vlees in twee of drie stappen bij de consument zijn. Van varkens- of pluimveehouder, via slachterij direct naar Retailer en consument. Dat geldt ook voor sommige frites- of groenteketens. De supermarkt wordt soms slechts via één tussenschakel, de verwerker, voorzien van vers product. Grote bedrijven zijn in staat om invulling te geven aan de organisatie van (meer complexe) logistiek, verpakking en regie," aldus Michel Koster, International Cliënts ABN AMRO

Publicatiedatum: