Ton de Jong, ABN AMRO Tuinbouwteam Zuidwest Nederland
"De zoektocht naar identiteit is niet allen een kans. Toegenomen spanningen op geopolitiek gebied versterken de hang naar 'eigen'. Eigen voedsel is daarvan een invulling. Duitse oorsprong is belangrijk in de Duitse markt, 'Made in Britain' in Engeland en voor de Fransen gaat er niks boven 'fabrique en France.' Nationale producentenorganisaties benadrukken nog eens het belang van lokale herkomst. Voor een exporterend land als Nederland leidt de trend naar 'eigen' dus mogelijk tot erosie van onze exportpositie," aldus Jan de Ruyter, ABN AMRO Sectorbanker plantaardige sectoren
" 's Wereld grootste internetwinkel Amazon was al geïnteresseerd in foodretail door middel van Amazon Fresh en de test met kassaloze supermarkten in Seatlle. Met de recente aankoop van Whole Foods laat Amazon als online speler zien dat het zich permanent gaat vestigen in de fysieke wereld en hele ketens kan overnemen. Whole Foods verkoopt via bijna 500 winkels vooral natuurlijke en biologische producten zonder toevoegingen. Amazon Fresh verkoopt verse voeding voor abonnees in grote steden in de VS en Londen in samenwerking met lokale leveranciers," aldus
Henk Hofstede ABN AMRO Sectorbanker Retail
"De kosten voor rekenkracht en opslag dalen door de opkomst van cloud computing. In combinatie met nieuwe technologie, zoals internet of things maar ook sociale media, is direct contact tussen boeren en consumenten steeds makkelijker. De nadelen van kleine schaal zijn verkleind doordat bedrijven IT kunnen afnemen op basis van gebruik," aldus Steven Peters, ABN AMRO Sectorbanker Technologie, Media en Telecom
"Ook grote bedrijven als Vion of Plukon kunnen onderdeel zijn van een behoorlijk korte keten. Zo kan vlees in twee of drie stappen bij de consument zijn. Van varkens- of pluimveehouder, via slachterij direct naar Retailer en consument. Dat geldt ook voor sommige frites- of groenteketens. De supermarkt wordt soms slechts via één tussenschakel, de verwerker, voorzien van vers product. Grote bedrijven zijn in staat om invulling te geven aan de organisatie van (meer complexe) logistiek, verpakking en regie," aldus Michel Koster, International Cliënts ABN AMRO