Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer promotie nodig voor jicama's

Jicama-leveranciers gaan een seizoen met een stabiel aanbod en een goede kwaliteit tegemoet. De jicama, oftewel de yamboon, is een exotische groentensoort uit Mexico. Jicama's worden jaarrond geteeld, zonder dat duidelijk sprake is van een hoog- of laagseizoen. Het grootste deel van het volume aan jicama's dat zijn weg naar de VS vindt, komt in supermarkten terecht die gericht zijn op de Latino-gemeenschap. Jicama's zijn echter ook steeds duidelijker aanwezig bij de grote Amerikaanse retailers.

"De laatste tijd zien we een sterk aanbod van hoge kwaliteit aankomen," zegt Abraham Dajlala van Grande Produce. "Jicama's worden het hele jaar rond geteeld in tropische gebieden. Op dit moment krijgen we ze voornamelijk vanuit Nuevo Leon in Mexico. We krijgen slechts kleine volumes per batch, maar het aanbod blijft het hele jaar door gelijk."



"Veel van de vraag naar deze knol komt vanuit kleinere supermarkten. Dit geldt vooral voor supermarkten die zich richten op Latijns-Amerikaanse producten," vervolgt Dajlala. "Het is niet een product dat heel goed wordt verkocht. Over het algemeen vermarkten we jicama's door deze met andere versproducten in mixladingen aan te bieden. Ons bedrijf heeft als voordeel dat we een breed aanbod hebben. We zijn hierdoor in staat om een aantal kisten met jicama's op de markt te zetten via een distributienetwerk dat heel de VS beslaat."

De voordelen van jicama's
Hoewel er nu nog niet veel vraag naar jicama's is, laat de groentensoort volgens Dajlala wel een stijgende lijn zien. Hij denkt dat de jicama een meer significant product in supermarkten zou kunnen zijn, als men zich maar meer van de jicama bewust was. Jicama's hebben volgens Dajlala veel voordelen. Het is een gezond product met een lange houdbaarheid. Bovendien zorgt de smaak ervoor dat het populair zou kunnen zijn als snack.



"Hoewel het nu vooral nog als een specialiteitsproduct wordt gezien, is er bij de jicama duidelijk sprake van een stijgende trend. De jicama is erg gezond. Hij kan makkelijk worden geschild en vervolgens worden geconsumeerd. Het is een product op waterbasis met vruchtvlees dat wel wat weg heeft van kokosnoten. Veel mensen vinden het lekker om hem te eten met chilipoeder en limes. Een andere populaire snack is om hem in fruitschalen te doen met watermeloenen en cantaloupes."

"Een ander voordeel is dat het geen kwetsbare AGF-soort is. De jicama is erg stevig en daardoor goed geschikt voor transport. Ook zijn jicama's voor langere tijd houdbaar. Na aanschaf bij een supermarkt hoeft de jicama niet in een koelkast te worden geplaatst, hoewel hij langer houdbaar is als dat wel gebeurt. Al deze factoren samen maken de jicama aantrekkelijk voor retailers. De jicama is al aanwezig bij een groot aantal retailers, zoals Albertsons en Walmart. Het is nu slechts een kwestie van consumenten kennis laten maken met dit product. Mensen die jicama's proberen vinden ze vaak lekker en komen er ook vaak voor terug."

Voor meer informatie:
Abraham Dajlala
Grande Produce
Tel: +1 (956) 283-7770
Publicatiedatum: