In het hart van de Beauce (Midden-Frankrijk) oogst, verpakt en verkoopt La Ferme de la Motte elk jaar bijna 50.000 ton aan producten, waaronder 17.000 uit de biologische landbouw. Beheerd door vijf broers en neven van de familie Lemaire, heeft het bedrijf een jaaromzet van ongeveer 50 miljoen euro, waarvan 70% bij grote supermarkten. "We streven ernaar een consistente en betrouwbare partner te zijn voor onze klanten," zegt Matthieu Lemaire, een van de twee broers. "Naast de prijs, die zo aantrekkelijk mogelijk moet blijven, is het belangrijk voor hen dat we het hele jaar door kunnen leveren zonder de keten te verbreken. Als familiebedrijf kunnen wij hen betrouwbaarheid en continuïteit, maar ook een snelle service bieden."
Altijd lettend op de laatste markttrends heeft La Motte in 2003 de keuze gemaakt voor meer bioproducten. Het bedrijf staat nu bekend om de kwaliteit van zijn aanbod, dat nog steeds volop in ontwikkeling is. Naast volledige traceerbaarheid van de producten heeft La Motte innovatieve lijnen (vlechten, trossen en aren van condimenten) geïntroduceerd om nieuwe consumenten aan te trekken. "Bij het zakendoen met grote supermarkten moet je nooit denken dat je het spel hebt gewonnen," zegt Matthieu. "Je moet je altijd blijven ontwikkelen en verbeteren."
Begeleider van groei
La Motte maakte eind jaren 90 kennis met Eqraft – toen nog bekend als ERC Machinery. Het bedrijf was op zoek naar een kalibreeroplossing voor zijn 'echalions' (een kruising tussen ui en sjalot). "Destijds was de 'echalion' ons meest belovende product en ERC had de machine die we nodig hadden," zegt Matthieu. Deze bestelling was het startpunt van een partnerschap dat zich is blijven ontwikkelen naarmate het Franse bedrijf groeide.
Of het nu gaat om een eenvoudige topmachine, complete verpakkingslijnen of een traceerbaarheidstool, La Motte heeft altijd het advies gevraagd van Eqraft voor zijn uitbreidingsprojecten of het vervangen van bestaand apparatuur. "We zijn beiden familiebedrijven, dat is waarschijnlijk waarom het contact zo goed verloopt," aldus Matthieu. "De Nederlanders zijn niet makkelijk in business, maar bij Eqraft hechten ze veel belang aan de klanttevredenheid en aan het menselijke aspect van een zakelijke relatie. Net als wij. Trouwens, wat ik altijd leuk gevonden heb, is dat ik rechtstreeks naar Gerard, de directeur, kan bellen. Dit bespaart tijd bij het onderhandelen of als er een technisch probleem is."
Vakinhoudelijke knowhow en premium service: sleutelfactoren