Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Poolse Idared en Gloster-appelen goed ontvangen in India

De consumptie van vers fruit neemt in India in rap tempo toe. Er wordt meer geïmporteerd, ook omdat de logistieke faciliteiten in India steeds beter worden en er meer wordt geïnvesteerd in moderne apparatuur. Steeds meer stadsgebieden in India importeren daardoor steeds grotere volumes aan appelen en sinaasappelen. Bovendien hebben consumenten meer koopkracht en vinden ze het niet erg om wat meer uit te geven aan voedingsmiddelen met duidelijke gezondheidsvoordelen.



"De Indiase markt is enorm, erg dynamisch en neemt in rap tempo toe door de mate van consumptie. Het is echter ook een erg veeleisende markt. We begonnen ons marktonderzoek door vanaf de appeloogst in 2017 drie keer naar India af te reizen. We hadden namelijk de indruk dat de importban op Chinese appelen mogelijkheden op de markt zouden geven voor Poolse appelen. Het liep echter anders, omdat er in Polen sprake was van een kleine oogst en hoge prijzen, terwijl de Indiase appelsector juist te maken had met een enorme oogstopbrengst," zegt Ramesh Aniruddh, CEO van LVMG Grupa Sp z o.o.

Ramesh komt oorspronkelijk uit Zuid-India, maar heeft zich gevestigd in Polen. Volgens Ramesh zelf is dat een groot voordeel om Poolse appelen op de Indiase markt te krijgen, gezien de taalbarrière voor veel Poolse bedrijven een probleem is. De lage opbrengst van de Poolse appelsector en het sterke aanbod van India van vorig seizoen gaf Ramehs echter een moeilijke start.


 
"Vorig jaar hebben we een aantal potentiële klanten in Polen op bezoek gehad. We hebben ze een rondleiding gegeven in de omgeving van Grojec, waar ze ons fruit en onze pakstations hebben kunnen zien. Ze waren erg tevreden met wat ze zagen en we hoopten erop dat we vanaf december 2017 appelen konden leveren. Er was na het goede seizoen in India echter niet veel ruimte op de markt voor Poolse appelen. Ook hadden Red Delicious-appelen uit de VS lage prijzen," zegt Ramesh.
 
"Door deze situatie moesten we onze marktstrategie opnieuw opstellen door waar mogelijk te snijden in de kosten. Zo hebben we de verpakking veranderd van bushels van 18 kg naar open houten dozen van 13 kg. In plaats van rassen als Royal Gala en Red Prince introduceerden we goedkopere rassen zoals Idared en Gloster (met 90% tot 100% kleuring). Deze rassen waren nog nieuw op de Indiase markt, dus moesten we onze klanten eerst een beetje overtuigen om deze te kopen. Ik kan echter met trots zeggen dat toen ze dat eenmaal deden wij Idared en Gloster populair in India hebben gemaakt."
 
Veel mensen hebben tegen Ramesh gezegd dat het niet mogelijk zou zijn om Poolse appelen naar India te exporteren. Het bedrijf van Ramesh is uiteindelijk toch succesvol geweest door direct betrokken te zijn bij de gehele leveringsketen. Er werd constant contact gehouden met rederijen totdat het fruit op de bestemming aankwam. Hierdoor heeft Ramesh zoveel mogelijk schade kunnen vermijden.


Schade bij appelen 

"Er is felle concurrentie van andere landen die appelen exporteren, zoals de VS (Washington), Chili, Turkije, Iran, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika, gevolgd door landen als Italië en België. Er zijn geruchten dat het embargo op Chinese appelen binnenkort wordt opgeheven. Als ook Argentinië appelen gaat leveren, wordt de markt voor importappelen in India nog breder. Ik denk echter dat als we Poolse appelen net als appelen uit Washington vermarkten, we een standaardmarkt kunnen creëren zoals dat ook voor Washington het geval is. Telers in Washington zetten op een geweldige manier hun fruit op de markt. Daardoor hebben Indiase importeurs de voorkeur voor appelen uit Washington en hebben deze appelen ook voor andere rassen de prijs bepaald," zegt Ramesh.
 


"India is een erg divers land. Elke regio heeft zijn eigen keuken, waarbij je ook duidelijk de smaakvoorkeuren van de consument kunt zien. We moeten ons daarom voorbereiden op bij wat voor soort klant we welke soort appelen aan kunnen bieden. We moeten daarbij letten op kenmerken als formaat, kleur, zoete of frisse smaak, etc. Een sleutelrol voor succesvol ondernemen in India is het aangaan van persoonlijke relaties. Mensen in India hechten veel waarde aan relaties, zowel binnen de familie als in het bedrijfsleven. Als het voorkomt dat vertrouwen wordt verbroken, is het heel moeilijk om dit weer te herstellen. Na een groot aantal negatieve ervaringen in het verleden wegens de lage kwaliteit van fruit uit verschillende landen in de wereld zijn Indiase handelaren daarom erg voorzichtig geworden. Ook zijn ze erg gehaaid als het op inkoopvoorwaarden aankomt." 
 
De volgende stap voor LVMG is om Pools zachtfruit als nicheproduct op de Indiase markt te krijgen. Ramesh is met zijn bedrijf in vergevorderd overleg met een grote supermarktketen in India, die graag met het bedrijf wil samenwerken voor een jaarrond aanbod. Ook wil Ramesh in de nabije toekomst fruit exporteren naar Singapore en Maleisië.

Voor meer informatie:
Aniruddh Ramesh
LVMG Grupa Sp z o.o
Tel: +48 513234952
Email:
Publicatiedatum: