Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aad van Dijk, The Greenery:

"Onrustig begin Hollands vruchtgroentenseizoen"

Tholen - Een onrustig begin van het seizoen, zo typeert product manager vruchtgroente Aad van Dijk van The Greenery de eerste maanden van het Hollandse seizoen. In dit artikel geeft hij zijn visie op de grillige komkommermarkt, de tomatenmarkt die onder druk staat, paniekaankopen bij de paprika's, een auberginemarkt in balans en een courgettemarkt waarbij geel terrein wint ten opzichte van groen.

Tomaat
"Waar de prijsvorming van belichte trostomaat minder was dan vorig jaar begon het onbelichte seizoen ook op een matig prijsniveau. Door het vele licht in februari was de plantbelasting enorm hoog geworden en dit zorgde ervoor dat de productie traag op gang kwam. De markt reageerde hier ook op waardoor de prijzen in het voorjaar goed op niveau kwamen. Echter nu de volumes echt los komen zien we een prijsdaling waar we nog niet weten waar dit eindigt. Bij de losse tomaten is al jaren de vraag uit Engeland bepalend. Deze vraag is de laatste weken erg goed geweest. Ook dit had te maken met de trage start van de lokale Engelse teelt. Nu deze ook vol op stoom komt, verandert dit beeld en is de markt qua vraag grillig geworden. In de kleine segmenten zien we dat de Spanje nu echt van de markt is en de vraag uit Duitsland naar Nederlands product aantrekt. Echter de prijsvorming van deze segmenten staat het hele seizoen al onder druk", constateert Aad.

Komkommer
"Bij komkommers is grilligheid de term voor dit jaar. De belichte komkommerteelt heeft het iets minder gedaan dan vorig jaar maar kijkt toch tevreden terug op de teelt. De vraag naar frisse Hollandse komkommers in de winter blijft groeien. Consumenten beginnen, net als bij belichte trostomaten de voordelen van Hollandse winterkomkommers te waarderen. De onbelichte teelt heeft vanaf de start een grillig prijsverloop over de weken maar overal tot nu toe een normaal komkommerjaar. Voor het rendement is dus heel bepalend wanneer heeft de teler zijn product geoogst heeft en wanneer hij een teeltwissel uitvoert. De financiƫle verschillen tussen telers onderling kunnen daardoor groot zijn", zegt Aad.

Paprika
Door de lichte februari maand en de daarop volgende donkere maand zijn de paprikagewassen in een ongelijk productiepatroon gekomen. Dit heeft er toe geleid dat er na het eerste zetsel van week 15 er weer een productie gat ontstaan is. Dit is een fenomeen wat we de laatste jaren niet meer zo extreem gezien hebben. Dit leidde tot tekorten en hoge winkelprijzen. Toen de productie weer op gang kwam volgde de vraag uit de markt te laat en zorgde voor een harde prijscorrectie. De grilligheid in de aanvoer leidt tot problemen bij het invullen van vaste programma's en leid soms tot paniek aankopen om toch te kunnen uitleveren. Deze verstoringen zorgen ervoor dat het een onvoorspelbaar jaar blijft", aldus Aad.

Aubergine
Van aubergine is bekend dat ieder jaar stroef begint qua prijsvorming. Pas als Spanje helemaal van de markt is moet de prijs opveren en worden aubergines werkelijk op hun waarde betaald. Maar net als vorig jaar begint het jaar voor de aubergines goed en lijkt deze trend gebroken. Door het vele licht zijn de vruchten wat grover geworden en ligt de Kilogram opbrengst ook wat hoger. Ondanks dat de markt nu even in een prijsdip zit, kunnen we wel spreken over een markt die in balans is", vertelt de product manager.

Courgette
"We zien dat de ontwikkeling zich voortzet, gele courgettes worden een steeds belangrijkere kleur onder glas. Groen krimpt daarentegen al jaren onder glas en heeft steeds minder een rol van betekenis in de daghandel. Doordat er dit jaar meer gele courgette staat, is het tot dusver geen makkelijk seizoen. Dit zien we ook terug in prijsvorming. Anderzijds biedt dit ook weer mogelijkheden. De retail is meer en meer bereid om de gele courgette op te nemen in het assortiment. Ook bij de consument wordt de gele variant steeds bekender", besluit Aad.