Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spar International heeft sterk jaar

Israël: Shufersal heeft meer winst en omzet in eerste kwartaal
Shufersal, de grootste supermarktketen van Israël, had in het eerste kwartaal een lichte toename in netto winst. In de afgelopen periode werd een nieuwe overgenomen keten van drogisterijen geïntegreerd met het eigen netwerk en werd het assortiment aan huismerkproducten uitgebreid. De netto winst steeg jaar op jaar van 66 miljoen shekel naar 67 miljoen shekel (van €15,8 miljoen naar €16,0 miljoen). De omzet steeg met 9,1% naar 3,2 miljard shekel (€765,4 miljoen), terwijl de vergelijkende winkelomzet met 2,8% toenam. Shufersal valt onder de holding Discount Investment Corp.
Bron: in.reuters.com

Estland: minder omzet in april bij supermarkten
Volgens informatie van Statistics Estonia is in april de omzet van de retailsector jaar op jaar met 1% gestegen. De totale maandomzet kwam bij constante prijzen neer op €560,4 miljoen. De omzet bij winkels die gefabriceerde goederen verkopen steeg jaar op jaar met 7%. In de meeste sectoren was sprake van een toename in omzet. De enige uitzonderingen hierop waren tweedehandswinkels en retail waarin geen sprake is van het gebruik van vaste winkels (zoals op dorpsmarkten, marktkramen, directe verkoop, etc.). Ook nam de omzet van supermarkten ten opzichte van april 2017 met 4% af. De reden voor de daling in omzet had te maken met de aanhoudende prijsinflatie voor voedingsmiddelen. Ook was de omzet van april 2017 ongekend hoog.
Bron: news.err.ee

ICG investeert in Spaanse hypermarkten
De in Londen gevestigde Intermediate Capital Group (ICG) gaat €105 miljoen investeren in zes Spaanse hypermarkten. De hypermarkten worden overgenomen van de Spaanse supermarktketen Eroski. ICG werkt voor de overname van vijf van de vestigingen samen met Inmobiliaria Armuco, een vastgoedbedrijf dat voor 45% in handen is van Eroski. De zesde hypermarkt is volledig in handen van Eroski. Deze vestiging wordt overgenomen door middel van een leasecontract. Alle vestigingen bevinden zich in het Baskenland in het noorden van Spanje.
Bron: realassets.ipe.com

Rusland: X5 Retail Group gaat samen werken met Tatarstan
De Russische retailer X5 Retail Grop is een partnerschap aangegaan met de Republiek van Tatarstan. Het samenwerkingsverband is gericht op innovatie en nieuwe technologie. De overeenkomst tussen X5 en de republiek is getekend door de minister van informatie en communicatie van de Republiek Tatarstan, Roman Shaikhutdinov en de CFO van X5, Svetlana Demyashkevich tijdens het Internationaal Economisch Forum in Sint Petersburg. Beide partijen gaan ook samenwerken aan de infrastructuur voor innovatie en aan sociale en economische ontwikkeling binnen de retailsector van Tatarstan. Daarnaast is de samenwerking bedoeld om de Russische IT-sector te bevorderen en om de import van buitenlandse producten terug te dringen. De Republiek van Tatarstan is een federaal lid van Rusland en bevindt zich in het Federaal District Wolga.
Bron: esmmagazine.com

Spar International heeft sterk fiscaal jaar
Spar International had in 2017 een sterk fiscaal jaar. De omzet is sterk toegenomen en ook is er over de hele wereld uitgebreid. De totale retailomzet nam bij een constante wisselkoers toe met 5,3% tot €34,5 miljard. De omzet werd onder andere gestimuleerd door de 232 nieuwe Spar-vestigingen van dat jaar, waarmee het totale netwerk van Spar op 12.777 locaties in 48 verschillende landen is komen te staan. De omzet in West-Europa steeg met 3,5% tot €21,3 miljard, waarbij met name Nederland (+7,7%), Spanje (+5,5%), Ierland (+4,8%) en het Verenigd Koninkrijk (+4%) goede resultaten hadden laten zien. Spar was in Oostenrijk voor het zesde jaar op rij de keten met het grootste marktaandeel.
Bron: kamcity.com

VK: Midcounties krijgt nieuwe CEO
De Britse Midcounties Co-operative heeft Phil Ponsonby aangesteld als nieuwe groeps-CEO. Hij volgt daarmee de huidige CEO Ben Reid op, die per eind juli met pensioen zal gaan. Ben Reid is meer dan 40 jaar actief geweest voor de Midcounties Co-operative en stond aan het roer van de organisatie toen deze zich ontwikkelde tot de grootste onafhankelijke coöperatie van het Verenigd Koninkrijk. De organisatie heeft nu 670.000 leden. Vorig jaar werd Reid benoemdt tot nieuwe directeur van de raad van bestuur van de International Co-operative Alliance.
Bron: thenews.coop

China: JD.com wil 500 supermarkten openen

Er is steeds meer sprake van concurrentie tussen Chinese e-commercegiganten op het gebied van fysieke winkels. JD.com heeft eerder deze week aangekondigd dat het bedrijf in de komende vijf jaar 500 7Fresh-locaties gaat openen. Eerder kondigden directe concurrenten als Tencent en Alibaba al initiatieven met betrekking tot fysieke winkels aan. JD.com opent dit jaar nog 50 7Fresh-vestigingen, aldus 7Fresh-directeur Wang Xiaosong tijdens een evenement in Beijing.
Bron: mingtiandi.com

Lidl stopt met plastic zakken in Spanje
Lidl is in Spanje van plan om te stoppen met het gebruik van plastic zakken. Voor het einde van dit jaar moet het gebruik van plastic zakken geheel uit de bedrijfsvoering zijn verwijderd. Op de Balearen is dit beleid met betrekking tot plastic zakken al van kracht. Lidl loopt met dit besluit vooruit op wetsvoorstellen vanuit de Europese Commissie om het gebruik van enkele plastic zakken met 2020 in heel Europa te verbieden. Volgens Lidl-directeur Claus Grande gaat het nieuwe beleid van Lidl veel verder de initiatieven van de EU. In plaats van plastic zakken wordt gebruik gemaakt van zakken op basis van raffia-vezels en papieren zakken, die beiden een stuk milieuvriendelijker zijn.
Bron: euroweeklynews.com

Zuid-Afrika: Spar Group kijkt naar Sri Lanka
De Zuid-Afrikaanse retailer en groothandelaar Spar Group Ltd is van plan om twee nieuwe winkels te openen in Sri Lanka. Tegelijkertijd heeft het bedrijf met betrekking tot de Zuid-Afrikaanse thuismarkt gewaarschuwd voor de gevolgen van stijgende benzineprijzen en de zwakke positie van de Zuid-Afrikaanse rand. Spar ging in 2016 in Sri Lanka een joint venture aan met Ceylon Biscuits Ltd. Onder de naam Spar SL werd in maart de eerste vestiging in een buitenwijk van de Sri Lankaanse hoofdstad Colombo geopend. Volgens CEO Graham O'Connor komen daar voor het einde van dit jaar nog twee locaties bij. "Er zijn hier veel mogelijkheden voor groei, zeer weinig concurrentie en een zeer gefragmenteerde markt. Dat geeft uitstekende mogelijkheden," aldus O'Connor.
Bron: reuters.com

VS: Edwards breidt online mogelijkheden uit
De supermarktketens Edwards Food Giant en Edwards Cash Saver in Arkansas hebben hun online mogelijkheden uitgebreid, onder andere door middel van nieuwe afhaalpunten. Beide ketens vallen onder het moederbedrijf GES Inc., dat is gevestigd in Little Rock te Arkansas. Consumenten kunnen bij de elf locaties van de twee ketens het volledige assortiment online inzien, aangevuld met wekelijkse aanbiedingen en recepten. Ook kunnen met de online app boodschappenlijstjes worden opgeslagen, die op elk moment door de klant kunnen worden ingezien.
Bron: supermarketnews.com

VS: SpartanNash meldt resultaten eerste kwartaal
SpartanNash heeft de financiële resultaten voor de periode van 16 weken tot 21 april 2018 bekend gemaakt. De totale netto omzet nam in deze periode toe met $31,4 miljoen (€26,8 miljoen). Jaar op jaar is dat een toename van 1,3%, van $2,35 miljard in 2017 tot $2,39 in 2018 (van €2,01 miljard tot 2,04 miljard). De toename in netto omzet kwam met name door de aanhoudende omzetgroei in het voedingsmiddelensegment en in het militaire segment van het bedrijf. De omzet van beide segmenten steeg met respectievelijk 3,7% en 3,2%. Daarmee kon worden gecompenseerd voor de lagere omzet van het retailsegment.
Bron: businesswire.com
Publicatiedatum: