Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
TLN

"Verhoging Duitse tol maakt vervoer in Duitsland onbetaalbaar"

Duitsland besloot gisteren de tol voor vrachtauto's vanaf 1 januari 2019 enorm te verhogen. De tarieven gaan met 20 tot zelfs 60 procent omhoog. Deze verhoging maakt vervoer op Duitsland onbetaalbaar.

Voor een van de schoonste vrachtauto's die er zijn, een Euro VI-vrachtauto met vier assen, stijgt het tarief met 60 procent tot 0,187 per kilometer. Voor de door Nederlandse transporteurs meest gebruikte vrachtauto, een voertuig met Euro V-motor en vijf assen, stijgt het tarief met 27 procent. 

Tekorten Duitse overheid
Duitse transportorganisaties geven aan dat deze enorme verhoging nauwelijks aan te vechten is. De Duitse regering heeft allereerst te maken met flinke tekorten voor onderhoud en aanleg van het wegennet. Ten tweede zijn voor 2019 (conform Europese wetgeving) externe kosten van geluidsoverlast, naast de al bestaande milieubelasting, doorberekend in deze nieuwe tarieven. Nederlandse transportbedrijven draaien met deze verhogingen dus op voor tekorten van de Duitse overheid. Positief punt is dat Duitsland de extra inkomsten volledig investeert in de infrastructuur.

Fors duurder
Vervoer over Duitse wegen wordt dus fors duurder. Nederlandse vervoerders gaan op jaarbasis gemiddeld 34 procent meer tol betalen: van 139 naar 186 miljoen euro. Afhankelijk van het gebruikte voertuig tussen de 40 en 60 procent meer.


Publicatiedatum: