Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Urs Luder: "Kanzi past goed in smaakprofiel huidige Europese consument"

Soepele overgang naar Kanzi-appelen van het zuidelijk halfrond

Tholen - De eerste Kanzi-appelen van het zuidelijk halfrond zijn deze week gearriveerd op de Europese markt. CEO Urs Luder van GKE, variëteitsmanager van het appelmerk, blikt tevreden terug op het Europese seizoen. "Ondanks dat het geen makkelijk seizoen was voor de appelsector, kunnen we vaststellen dat de Kanzi zich goed bewezen heeft. Persoonlijk ben ik ook trots op de goede samenwerking tussen de licentiehouders die daar waar tekorten waren elkaar hebben geholpen met het aanvullen van de voorraden. Dat is uiteindelijk ook de kracht van het clubconcept, dat je elkaar helpt om de kanalen te bedienen om de afspraken met je afnemers na te komen."

Kanzi appelen voor de oogst in Nieuw Zeeland

De overzeese Kanzi-appelen worden nu aangevoerd vanuit Zuid-Afrika, Nieuw-Zeeland en Chili, waarbij Zuid-Afrika de grootste producent is. "In al deze landen is de productie nog groeiende, zowel van de bestaande bomen als van de areaaluitbreiding die in de planning staat. Dit jaar was met name spannend welke gevolgen de droogte op de Zuid-Afrikaanse oogst zou hebben, maar de eerste indruk is dat er sprake is van een goede oogst. De kleur van de nieuwe appelen is zelfs uitstekend, bijna ongekend", vertelt Urs. Het vierde productieland op het zuidelijk halfrond is Australië en dat land heeft inmiddels een productie die bijna net zo groot is als in Zuid-Afrika. De Australische Kanzi-appels worden echter hoofdzakelijk op de grote, binnenlandse markt verkocht."

"De laatste Europese appelen worden nu verkocht, maar er is sprake van een hele soepele overgang op het overzeese seizoen. In Nederland is men bijvoorbeeld nog aan de laatste partijen van de lokale oogst bezig, dus daar zul je nu nog geen appelen van het zuidelijk halfrond tegenkomen", vertelt Urs. Hij benadrukt dat de Kanzi-appelen van het zuidelijk halfrond kunnen genieten van een wereldwijde vraag en dat Europa slechts één van de markten is. "Er gaat een behoorlijk aandeel naar Noord-Amerika en Canada en ook bepaalde lokale markten nemen veel appelen af, denk aan Zuid-Afrika. Ook markten als Azië en het Midden-Oosten vragen om Kanzi-appels. We zijn een global brand, wereldwijd het tweede appelmerk, en men heeft dus opties."

Luchtopname van een nieuwe Kanzi boomgaard in Chili

"De vraag naar Kanzi-appelen stijgt in Europa nog jaarlijks en dit jaar waren ze ook weer bijna niet aan te slepen. Nu hadden we ook geen overweldigende oogst, maar de vraag neemt nog elk jaar toe. Met Kanzi hebben we het voordeel dat de appel goed past in het smaakprofiel van de huidige consument en daarmee is dit clubras voor het gros van de Europese landen interessant", vertelt Urs. "Duitsland is een erg grote markt, maar in Nederland hebben we ook een erg sterke afzet van Kanzi. Ook in Scandinavische landen, België en het Verenigd Koninkrijk is de afzet groeiend. In zuidelijke landen als Spanje en Italië hebben we nog een goed potentieel en dan zijn er nog markten die we nauwelijks aangeboord hebben, zoals de Baltische Staten en Oost-Europa. Kortom, het potentieel is enorm."


Kanzi telers in Zuid-Afrika

De vruchtboomkanker, waar deze kruising tussen de Gala en de Breaburn gevoelig voor is, noemt Urs een 'managable problem.' "We weten goed hoe we deze ziekte moeten bestrijden en hebben het goed onder controle. Inmiddels weten we in welke gebieden we de Kanzi goed kunnen produceren en waar we voorzichtiger moeten zijn", aldus Urs. Inmiddels is de appel alweer veertien jaar op de Europese markt verkrijgbaar. De CEO noemt het een belangrijke mijlpaal dat de telers er sinds enkele jaren in slagen de Kanzi het hele jaar door te leveren. "Geen dag hoeven we de consument teleur te stellen!"

Voor meer informatie:
Urs T. Luder
GKE NV
Kernielerweg 59
B-3840 Borgloon
Tel: +32 12 33 99 10
urs.luder@gkefruit.com
www.kanziapple.com