Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lidl focust zich op VS

Israël: Nieuwe online supermarkt begonnen
In Israël is onlangs een nieuwe online supermarkt opgezet. Onder de naam BringBring wil de startup bewijzen dat ondanks geduchte concurrentie online retail een winstgevende onderneming kan zijn. De startup is mede mogelijk gemaakt door een investering van Coca-Cola Israel (Central Bottling Company). BringBring wil thuisbezorging binnen uiterlijk vier uur na bestelling mogelijk maken, waarbij gebruik wordt gemaakt van bestaande fysieke supermarkten. "On plaats van dat we gebruik maken van distributiecentra, hebben we een gedecentraliseerd netwerk opgezet van enkele tientallen supermarkten, waarbij wij verantwoordelijk zijn voor het verwerken van de bestelling en de betalingen. We verbinden de bestelling aan de meest dichtbijzijnde supermarkt en verwerken deze dan. We zijn geen logistiek bedrijf of bezorgdienst. Vanuit het oogpunt van de consument lijken wij het meest op een online supermarkt," aldus CEO Ofir Steinberg.
Bron: globes.co.il

Ierland: Zeto verkrijgt €20 mln via crowdfunding
Het bedrijf Zeto is een van de eerste Ierse bedrijven dat met succes meerdere miljoenen aan financiering heeft verkregen door middel van een zogeheten initial coin offering (ICO). Bij dit proces wordt de financiering gegenereerd door middel van crowdfunding met behulp van cryptovaluta. Zeto is een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in koeltechnologie voor supermarkten. Het bedrijf verzorgt onder andere monitorsystemen die koelvakken kunnen controleren. Het bedrijf begon het ICO-proces eerder deze week met een soort voorverkoop. Op deze manier werd door middel van investeerders in Brazilië, Oman, Australië en Spanje binnen enkele dagen zo'n €500.000 verkregen. Met het einde van juli wordt het ICO-proces afgerond. Zeto verwacht dan zo'n €20 miljoen aan financiering te hebben verkregen.
Bron: irishtechnews.ie

Australische retailomzet lager dan verwacht
De Australische retailomzet was in maart lager dan verwacht. Volgens het Australische bureau voor de statistieken bleef de omzet gelijk, waarmee het resultaat lager uitviel dan de 0,2% groei die analisten hadden verwacht. Ondanks dat is de omzet op jaarbasis juist toegenomen. In februari was de omzet jaar op jaar met 3,0% gestegen, terwijl dit in maart 3,2% betrof. Februari had de snelste stijging in maandomzet sinds juli vorig jaar. "Er was in maart weliswaar een toename in omzet bij voedingsmiddelen van 0,7%, maar bij alle andere sectoren daalde de omzet," zegt Ben James van het Australische bureau voor de statistieken.
Bron: businessinsider.com.au

Dubai: Union Coop investeert in prijsverlagingen tijdens Ramadan
De n Dubai gevestigde retailer Union Coop gaat bij meer dan 15.000 de prijzen verlagen met kortingen van tussen de 25% en 75%. Het budget dat voor de prijsinvestering wordt gebruikt komt neer op AED75 miljoen (€17,3 miljoen). De kortingsacties vinden voornamelijk plaats tijdens de Ramadan. De nieuwe prijsverlagingen werden bekend gemaakt tijdens een persconferentie van de CEO van Union Coop, Khalid Humaid bin Diban Al Falasi, en de directeur van consumentenbescherming bij het ministerie van economie van Dubai, Ahmad Hassan Alzaabi. Verder waren hier ook een aantal vertegenwoordigers van de media bij aanwezig. "Al onze aankomende Ramadan-campagnes en initiatieven komen overeen met onze doelstelling om de gemeenschap gelukkiger te maken. Met Union Coop willen we de financiële lasten van consumenten verminderen. Op deze manier krijgen zij producten van hoge kwaliteit tegen een scherpe prijs," aldus Al Falasi. Volgens de CEO worden door Union Coop tijdens de Ramadan in totaal negen promotiecampagnes gehouden.
Bron: arabianbusiness.com

België: Carrefour-franchisenemer saneert 450 banen
De Belgische supermarktgroep Mestdagh, dat als franchisenemer 83 Carrefour-vestigingen in beheer heeft in Wallonië, heeft een plan onthuld om de onderneming weer winstgevend te maken. Het plan komt onder andere neer op het saneren van 450 banen, hoewel er verder geen vestigingen worden gesloten. CEO Guillaume Beuscart heeft aangekondigd dat hij alle winkels ook op zondagen in bedrijf wil zien. Verder streeft hij ernaar dat er zoveel mogelijk vrijwillige ontslagen vallen. Werknemers die graag willen blijven, zullen volgens hem echter wel flexibeler moeten worden en kunnen mogelijk hun koffiepauzes verliezen. Alleen op deze manier kan Mestdagh volgens de directeur al zijn filialen behouden.
Bron: retaildetail.eu

Australië: 7-Eleven introduceert nieuwe winkelprojecten
De buurtwinkelketen 7-Eleven gaat investeren in innocatie om ervoor te zorgen dat zowel de eigen vestigingen als de franchise-locaties de concurrentie voor blijft, aldus CEO Angus McKay. Volgens McKay is de huidige supermarktsector qua concurrentie bikkelhard. Snelheid is volgens hem nu van essentieel belang in deze sector. "We investeren om onszelf als retailers te verbeteren," aldus McKay. Nieuwe acties van 7-Eleven betreffen onder andere een project om de koffieconsumptie te stimuleren. Per dag moeten per winkel 500 koppen koffie worden verkocht onder een project met de naam Coffee 500. Ook worden nieuwe verse broodproducten aan het assortiment toegevoegd. Daarnaast worden nieuwe diensten zoals kluisjes voor bestellingen, digitale betaalopties en goedkopere benzine ingezet. 7-Eleven heeft aan de Australische oostkust een marktaandeel van 32,1%. Jaar op jaar is dat een toename van 2,1%. 7-Eleven is naar eigen zeggen de snelst groeiende buurtwinkelketen van Australië.
Bron: retailnews.asia

Indonesië: 2,5% meer retailomzet in maart
De omzet van de Indonesische retailsector is in maart jaar op jaar gestegen met 2,5%. De groei kwam voornamelijk doordat de omzet van zowel motoronderdelen als van voedingsmiddelen, drank en tabak is toegenomen. De groei van het bruto nationaal product was iets afgenomen, omdat de consumptie matig is gegroeid. Het bruto nationaal product van het eerste kwartaal is jaar op jaar met 5,06% gegroeid, terwijl in het vorige kwartaal het groeipercentage nog neer kwam op 5,19%.
Bron: reuters.com

Walmart India vermindert verliezen met 27%
Walmart India, dat in dit land een aantal cash-and-carry-winkels beheert, heeft zijn verliezen in 2017 jaar op jaar met 27% verminderd. Het bedrijf had in 2017 een verlies van Rs 750 miljoen (€9,4 miljoen). De omzet van het fiscale jaar steeg met 10%. De totale omzet kwam neer op ongeveer Rs 36,4 miljard (€455,6 miljoen), waarvan Rs 19,2 miljard (€240 miljoen) afkomstig was van voedingsmiddelen en Rs 9,8 miljard (€122,5 miljoen) van zogeheten fast moving consumer goods (FMCG). De totale uitgaven van Walmart kwamen in deze periode neer op Rs 37,2 miljard (€465,6 miljard).
Bron: economictimes.indiatimes.com

VS: Whole Foods installeert oplaadpunten voor elektrische auto's
Whole Foods gaat samenwerken met het bedrijf Blink om bij bepaalde vestigingen oplaadpunten voor elektrische auto's te installeren. De oplaadpunten van Blink zijn tot nu toe bij drie Whole Foods-filialen in Pennsylvania geplaatst. Er zijn plannen om meer oplaadpunten te installeren. Whole Foods heeft aangegeven dat de oplaadpunten van Blink standaard worden geïntegreerd bij nieuw te openen locaties van de keten. "Whole Foods Market heeft altijd al in de voorhoede gestaan als het op innovatie in duurzaamheid aankomt. We zijn dan ook erg enthousiast om met ze samen te werken aan hun nieuwe locaties" aldus Blink-CEO Mike Calise.
Bron: hybridcars.com

Lidl focust zich op VS

Lidl staat op het punt om zijn eerste jaar in de Amerikaanse markt af te sluiten. De discounter blijft aan het werk om zijn aanbod te verfijnen en om manieren te vinden om zich op de Amerikaanse consument aan te passen. "We denken absoluut dat er enorme mogelijkheden in de Amerikaanse markt zijn. We hebben dan ook een visie voor de lange termijn met betrekking tot uitbreidingen," zegt Will Harwood van de Amerikaanse tak van Lidl. "We blijven ons aanpassen en zoeken voortdurend naar manieren om onze flexibiliteit te verbeteren."
Bron: winsightgrocerybusiness.com
Publicatiedatum: