Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Unifrutti blijft optimistisch over Zuid-Afrikaans citroenenseizoen

Unifrutti is al ruim twintig jaar actief in de Zuid-Afrikaanse citrussector en heeft in de loop der jaren met name binnen de categorie citroenen een sterke naam opgebouwd. "Wat betreft de volumes Zuid-Afrikaanse citroenen blijven onze vooruitzichten goed," vertelt Riaan Ellis, handelsmanager bij Unifrutti Zuid-Afrika. 

"Ook op de langere termijn zal de vraag naar citroenen blijven groeien vanwege de bevolkingsgroei en toenemende aandacht voor de gezonde eigenschappen. De grotere volumes kunnen in bepaalde periodes op bepaalde markten druk veroorzaken maar over het algemeen zal de productie van citroenen in de toekomst duurzaam blijven, uitgaande van een goede wereldwijde vraag."

Het citroenenseizoen van Unifrutti start al vroeg, in februari, met de eerste volumes uit Hoedspruit (provincie Limpopo) en verplaatst zich vervolgens in april naar de Sundays River Valley in Oostkaap (waar de meeste Zuid-Afrikaanse citroenen geteeld worden), gevolgd door Westkaap in mei. Om een ononderbroken aanvoer van citroenen te garanderen, worden de volumes aangevuld vanuit de regio's Senwes (Groblersdal) en Boland (Paarl/Simondium). 


Foto's aangeleverd door Unifrutti

"Het eindresultaat is dat Unifrutti haar kopers wekelijks citroenen kan leveren, vanaf week 7 tot week 40. Kopers kunnen op hun beurt hun afzet rekken tot aan december, tot ongeveer week 50," legt Riaan uit. 

Betrokken van plantage tot markt
Eén van de meest cruciale aspecten van Unifrutti's marketing is haar betrokkenheid bij de verschillende fases van de keten, van de teelt tot aan het verpakken, koelen, vermarkten en verladen en op sommige markten zelfs het verkopen en distribueren via gerelateerde bedrijven. 

"Dit is een groot voordeel en geeft een beter inzicht de hele handel," gaat hij verder. "Het grootste gedeelte van wat we aan de markt leveren, is door onszelf geproduceerd en dit levert een ander pluspunt op omdat we in alle drie de teeltgebieden over zeer goede managementteams beschikken. Kwaliteit is in onze bedrijfsstrategie net zo belangrijk als kwantiteit."

Het grootste gedeelte van de citroenen wordt verpakt in de pakstations van Unifrutti en wanneer er andere pakstations gebruikt worden, dan zijn deze van vertrouwde partners die dezelfde kwaliteitseisen hanteren. 

"Het wereldwijde klantenbestand van Unifrutti is door de jaren heen trouw aan het Unifrutti merk gebleven waardoor het bedrijf een goede reputatie op het gebied van kwaliteit en service op heeft weten te bouwen. Sommige van deze klanten zijn in-house bedrijven die tot de Internationale Unifrutti Groep behoren zoals in het Midden-Oosten en Italië, terwijl het in andere delen van de wereld externe bedrijven betreft die de visie op het gebied van branding, dienstverlening en kwaliteit van het bedrijf delen."

Unifrutti's belangrijkste markten voor citroenen zijn het Verre en Midden-Oosten, Europa en Rusland. Buiten deze markten worden er ook kleine volumes naar Canada, Afrika en nabijgelegen eilanden in de Indische Oceaan geëxporteerd maar er wordt ook aan lokale supermarkten en andere verkooppunten geleverd. 

"Wat betreft de markt zijn onze belangrijkste doelstellingen het overwinnen van fytosanitaire uitdagingen en de optimalisatie van bestaande markten. De twee grootste potentiële markten qua volume zijn wellicht China en de Verenigde Staten, maar bestaande markten kunnen mogelijk ook nog verder groeien, afhankelijk van de juiste spreiding van volumes van consistente kwaliteit over het seizoen. Het bevorderen van de consumptie via aanbiedingen is een andere mogelijkheid die we onderzoeken."

Hij voegt er aan toe dat naast de handel in verse citroenen, ook de verwerking van citroenen steeds belangrijker wordt, en dit jaagt de vraag naar zowel citroensap als -olie aan. "Deze kanalen zijn van essentieel belang geworden om de inkomsten per hectare te maximaliseren en de teelt duurzaam te maken."


Citroenplantage in Hoedspruit in de provincie Limpopo (foto van Unifrutti)

Voor meer informatie: 
Riaan Ellis
Unifrutti South Africa
Tel: +27 21 851 4075
Publicatiedatum: