Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Victor Bernad, directeur van DBS Agro
"De Aziatische markt vraagt naar voedselveilige Europese producten”"
Tholen – "De Aziatische markt is een lastige markt, vooral de Chinese markt. Het transport in Aziatische landen is moeilijk, omdat je altijd met luchtvracht zit en kwaliteit niet altijd te garanderen is", vertelt Victor Bernad, directeur van DBS Agro. "Naast het lastige transport is de markttoegang naar Aziatische landen en dan met name China erg beperkt. Naar China gaan op dit moment alleen Belgische peren en het is wachten op een akkoord in de onderhandelingen."
Victor Bernad en Gunther de Boelpaep tijdens de Asia Fruit Logistica vorig jaar
"Toch merken we er op de Aziatische markt vraag is naar Europese producten. Er heerst een gevoel onder de Chinese consumenten dat de Europese producten qua voedselveiligheid beter zijn dan de lokale producten. Hier kunnen we als Europa op inspelen, maar als onze groenten en fruit niet wordt binnengelaten, is dat lastig", aldus de directeur. "Toch is het nog vervelender dat het verschil in eetgewoonten erg groot is. Niet alle Aziatische consumenten kennen Europese producten, maar dat worden er steeds minder. De meeste Europese producten zijn nog bestemd voor de internationale hotels en restaurants."
De stand van DBS Agro op de Fruit Logistica in Hong Kong 2017
In september vindt de Asia Fruit Logistica weer plaats. "Sinds de vorige beurs is er nog niet veel veranderd. We hopen natuurlijk dat de markten meer toegankelijk worden, maar wanneer dat gebeurt, weet niemand. Er zijn al wel Belgische handelsmissies en onderhandelingen geweest om producten zoals witlof, sla en tomaten naar China te exporteren, maar deze gesprekken lopen al wel twee jaar. Het is moeilijk om in te schatten wanneer er markttoegang wordt verstrekt, maar ik geloof dat dit door de groeiende vraag naar Europese producten, op korte of middellange termijn wel zal gebeuren", besluit Victor.