Ready Pac Foods stuwt omzet Bonduelle
In Europa werd een groei van 1,1% (0,9% vergelijkbare basis) gerealiseerd, waardoor de omzet uitkwam op 318,2 miljoen euro. Die groei is komt vooral voor rekening van het koelvers segment, ondanks de iets hogere vergelijkbare basis voor de conserven en diepvriesproducten. De dynamiek in de markt blijft laag. Over de eerste negen maanden van het jaar vertegenwoordigde Europa 45% van de omzet. Er werd 0,5% (0,4% op vergelijkbare basis) meer omzet gerealiseerd, wat overeenkomt met 951,8 miljoen euro.
Buiten Europa groeide de omzet met 67,5%, wat vooral te danken is aan de consolidatie van Ready Pac Foods. Dat Amerikaanse bedrijf werd op 21 maart 2017 overgenomen. Op vergelijkbare basis groeide de markt met 0,7%, wat te danken is aan substantieel lagere uitgaven aan promoties rond Pasen in Rusland. Over de eerste negen maanden van het boekjaar werd 55% van de omzet buiten Europa gerealiseerd. Op vergelijkbare basis groeide die omzet met 2,8% naar 1.141,4 miljoen euro.
Kijkend naar de verschillende categorieën binnen Bonduelle is de overname van Ready Pac Foods ook duidelijk terug te zien. De omzet over de eerste negen maanden van het boekjaar voor het segment koelvers steeg met 168,9% tot 861,8 miljoen euro. Daarmee overtrof deze categorie de historische hardloper conserven. Een jaar eerder waren de conserven nog goed voor het leeuwendeel van de omzet en hoewel er een groei van 1,2% gerealiseerd werd moest de categorie de koppositie afstaan aan koelvers. De conserven realiseerden een omzet van 753,2 miljoen euro. Het diepvriessegment liet een lichte daling zien van 1,9%, waardoor de omzet uitkwam op 478,2 miljoen euro.
Gezien de lagere dynamiek in het consumptieklimaat verwacht het bedrijf een groei van net iets meer dan 20% te realiseren. Die groei zal te danken zijn aan enkele innovaties die in het vierde kwartaal op de markt gebracht zullen worden.
Klik hier om de kwartaalcijfers te bekijken.