Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marc Evrard, commercieel directeur Belgische Fruitveiling

“Naast Joly Red steeds meer interesse in India voor Conference”

Tholen – "Sinds 2010 is de export van appelen en in minder mate peren naar India gestaag gegroeid. Vorig seizoen is er vanuit België totaal van 10.000 ton appelen naar India geëxporteerd. Dit seizoen was er amper export dit door de mislukte oogst", vertelt Marc Evrard, commercieel directeur van de Belgische Fruitveiling. Afgelopen week vond in India de Fresh Produce plaats waar de Belgische Fruitveiling aanwezig was. "Eén van de redenen om aanwezig te zijn op de beurs was om continuïteit te garanderen naar het volgende seizoen 2018/2019 toe. Ook konden we gebaseerd op de indicatie van de bloesem het afzetseizoen al voorbereiden."


Stand van VLAM op Fresh Produce India

De Belgische Fruitveiling heeft speciaal voor de Indiase markt een appelras ontwikkeld, de Joly Red. Het is een zoete knapperige appel die goed past in het warme, vochtige klimaat van India. "We zien veel potentie voor de Joly Red. Er is in India veel interesse voor deze appel-variëteit. De mensen zijn bereid om deze appel in hun gamma op te nemen en er meer voor te betalen dan voor andere appel-variëteiten. Ook zien we sinds enige tijd dat de interesse in peren, en zelfs naar de Conference toeneemt, waar de Indiase consument in eerst instantie terughoudend over was," aldus Marc. 

"België is geen groot land en we zijn afhankelijk van export. Geografisch liggen we ideaal bij de twee grootste havens van Europa, Rotterdam en Antwerpen. Dit biedt een logistiek voordeel om snel en efficiënt het hardfruit vanuit de Belgische boomgaarden naar de Indiase consument te sturen. Dit tegen een concurrentiële prijs en een lage ecologische voetafdruk," zegt de commercieel directeur. De Belgische Fruitveiling is uitsluitend gefocust op fruit en verwacht een productie van 300 miljoen kilo appels en peren het komend seizoen. Van bepaalde variëteiten is 85% bestemd voor export en daar probeert de coöperatie zich op te focussen. 

Om het risico te spreiden en niet te afhankelijk te worden van bepaalde afzetmarkten, probeert de Belgische Fruitveiling zich te differentiëren. Sinds 2010 heeft België een historische overeenkomst met China, en kon daardoor als eerste land peren naar China exporteren. "De export van peren naar China blijft gestaag groeien. Ook zien we in Latijns-Amerika steeds meer potentie voor export, maar ook dichter bij huis in Duitsland stijgt de vraag naar Conference peren. Hoewel de export naar India afhankelijk is van verschillende factoren zoals andere landen en lokale productie zien we de toekomst positief in. De interesse in het hardfruit blijft groeien en hierdoor blijven we inspelen met nieuwe clubvariëteiten", besluit Marc Evrard. 

Voor meer informatie:
Marc Evrard
Belgische Fruitveiling
Montenakenweg 82
3800 Sint-Truiden
+32(0)116 934 11