Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Verrast dat certificering hier nog strenger is"

Nederlandse ondernemers verkennen Belgische bio-markt

Tholen – Op 23 en 24 april organiseerde de Nederlandse Ambassade te Brussel in samenwerking met psps consultants een handelsmissie naar België voor Nederlandse ondernemers met als thema 'Trends in de voedingssector: van bio tot duurzaam'. Een groep van 15 Nederlandse ondernemers heeft tijdens de ondernemersmissie de kansen op de Belgische biomarkt kunnen verkennen. De ondernemers kregen tijdens de reis op verschillende momenten de kans om hun producten rechtstreeks aan de inkopers van diverse winkelketens te presenteren.


De hele groep bij elkaar.

De groep vertrok vanuit Breda en de missie begon met het Seminar 'Belgische sector uitgelicht' op de Nederlandse ambassade in Brussel. "Daar kregen ze onder meer uitleg over de culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen, de certificering en hoe de biologische markt in België in elkaar zit. De biomarkt is zeker groeiende, maar loopt nog wat achter. De Nederlandse ondernemers ontdekten dat ze hun stijl een beetje moeten aanpassen. In België is het wat meer hiërarchisch en minder direct, meer op relaties gericht. Dat werd in de presentaties duidelijk gemaakt", vertelt Joris Geerdens, assistent psps consultants.

De verschillen tussen de certificering van bio-producten werden volgens Joris met name goed duidelijk tijdens de presentatie van Tom Nizet, Certification Manager bij Certisys. "Hij gaf aan dat het in België eigenlijk nog strenger in elkaar zit, men test vooral meer op pesticiden. Dit was voor veel Nederlanders een verrassing. Het is zaak om in de hele keten te kijken of er niet te veel schadelijke producten worden gebruikt."

Vervolgens gingen de ondernemers op bezoek bij Biostory. Dit is een jonge Waalse biosupermarktketen. "Het ging om een nieuwe vestiging in Waterloo, die recentelijk geopend is. Daar kregen de bedrijven de kans om hun product te pitchen voor de inkoper. De ondernemers vonden het interessant om hier te kunnen zien hoe de winkels in België in elkaar zitten en kregen de mogelijkheid om rechtstreeks contact te leggen. Dit is natuurlijk niet altijd even eenvoudig."

Maandagavond werd de zogenaamde NERD NITE gehouden, een netwerkevenement waarvoor ook food experts, inkopers en dergelijke voor uitgenodigd waren. De producten van de meeste ondernemers waren in de diverse gerechten verwerkt. De gasten konden genieten van een culinaire zeven gangenmenu met gerechten zoals 'Charlie and Appelaere go nuts', 'botanic pita bites' of 'Mc Seawoode. De ondernemers hadden tijdens het evenement de kans om hun producten te presenteren aan het publiek.



Op dag 2 stonden drie winkelbezoeken op de planning, achtereenvolgens Het Natuurhuis in Merksem, CRU in Overijse en Bio-Planet in Zaventem. Dit gaf volgens Joris een goede afspiegeling van de Belgische bio-retailmarkt. "Het Natuurhuis is een 'pionierswinkel' die in 1977 al haar deuren opende. Toen was bio eigenlijk helemaal nog niet zo groot."

Na het bezoek ging de missie verder richting Overijse waar CRU gevestigd is. "Hier werden we eerst van een lunch voorzien met CRU's eigen natuurlijke en kwalitatieve producten. Na een heerlijke lunch werden we door twee medewerkers van CRU rondgeleid in hun vestiging." Bij CRU zijn ze niet op enkel biologische producten gericht. Ze zoeken naar lokale en kwaliteitsproducten. "Dit was vooral voor de wat kleinere spelers interessant, aangezien er een exclusiviteit nodig is voor CRU. Iedereen was wel onder de indruk van dit winkelconcept."



Na deze interessante rondleiding was Bio-Planet de laatste stop. "Hier kon de Nederlandse delegatie nog een laatste keer hun product pitchen aan de winkelverantwoordelijke voordat we weer naar Nederland trokken. Aangekomen in Nederland kon iedereen terugkijken op een mooie en geslaagde ondernemersmissie."

Voor meer informatie:

Madlen Bendel
psps consultants (Project Manager)
Bankaplein 3
2585 EV Den Haag
070 3229006
bendel@pspsconsultants.nl
www.pspsconsultants.nl
Publicatiedatum: