Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Colombia begint aan zijn mangoseizoen: een lang seizoen met een oogst van ongeveer 7 maanden, van april tot oktober. Vanwege dit lange seizoen is de concurrentie vanuit andere landen schaars aangezien het seizoen in de rest van Zuid-Amerika ongeveer tweeënhalve maand duurt.
Jesús Raigoza, van Agrícola Samora, vertelt dat ze beschikken over "ongeveer drieduizend ton verse mango's voor het huidige seizoen. We exporteren het fruit zowel vers als bewerkt, waardoor het fruit ook in landen waarvoor een langere levertijd geldt in perfecte staat aankomt".
De belangrijkste afnemers voor de mango-export van Agrícola Samore zijn Europa, Canada en enkele markten in Zuid-Amerika. Raigoza: "Ons doel is om te blijven groeien in Europa, aangezien we beschikken over certificeringen van GlobalGAP en Buenas Prácticas Agrícolas (Goede Teeltpraktijken). Momenteel verzenden we naar markten in Spanje en veel andere landen, maar we willen groeien op de Engelse markt, een markt waarvoor we grote volumes mango van de variëteiten tomy en chick beschikbaar hebben".
Momenteel is het bedrijf ook gecertificeerd voor de samenwerking met supermarktketen Mark&Spencers. Daar zullen ze mango's van superieure kwaliteit naartoe sturen: zoete, smaakvolle mango's, met een uitstekende pigmentatie en zeer smakelijk vruchtvlees. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat deze mango's voor hogere prijzen verkocht kunnen worden, omdat ze als Premium product worden beschouwd.
Agrícola Samore is een grote fruitteler die sinds meer dan 30 jaar actief is in de sector. Mango en zuurzak vormen de belangrijkste gewassen voor het bedrijf.
Met betrekking tot de vraag hoe het natuurverschijnsel 'El Niño' de Colombiaanse mangoteelt heeft aangetast, legt Jesús Raigoza uit: "De oogst van onze mango's is niet aangetast, dankzij de technologie en de protocollen op onze plantages, zoals automatische besproeiing, individuele hydratatie voor de planten, etc. We zijn erop voorbereid klimatologische tegenslagen het hoofd te bieden".