Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Maersk start onderzoek naar technologie voor autonome schepen

Maersk Lines heeft een automatiseringsbedrijf uit Boston in de arm genomen om "perception and situational awareness technology" om een nieuwe klasse containerschepen te installeren. Het bedrijf, Sea Machines Robotics, levert de technologie die vergelijkbaar is met geavanceerde bestuurdersassistentiesoftware, vergelijkbaar met de cruisecontrol die in de luxere auto's te vinden is. Om het andere verkeer waar te nemen, gebruikt het systeem vision, LIDAR en perceptie software.

In een kort statement beschrijft Sea Machines zich als de leverancier van autonome systemen voor schepen en boten. De laatste versie van de software is in staat om in veel situaties autonoom te navigeren met een stuurman die paraat staat om indien nodig het stuur over te nemen. In een eerder interview met NBC zei directeur Phil Bourque dat het doel is om het risico op menselijk falen zoveel mogelijk te beperken, zoals dat in de luchtvaart ook gebeurt. "We gaan systemen zien die meer verantwoordelijkheid nemen, maar de mens zal er altijd zijn voor de toegevoegde veiligheid, net als bij vliegtuigen."

Die aanpak ligt in lijn met de ambities van Maersk, dat inzet op een kleine bemanning op de schepen. Zelfs als de technologie voor onbemande schepen beschikbaar zou zijn, verwacht de Deense reder niet dat dit op korte termijn ingezet zal worden. In een interview zei CEO Soren Skou: "Ik verwacht niet dat we toestemming zouden krijgen om de wereldzeeën over te varen met een 400 meter lang schip, dat 200.000 ton weegt en met geen mens aan boord. Ik denk niet dat dit zal bijdragen aan de efficiëntie, niet in mijn dagen."

De techniek wordt toegepast op de nieuwe Winter Palace ijsklasse schepen. Maersk plaatste onlangs een order voor zeven 3.500 TEU feeders in deze klasse voor de Baltische Zee. De schepen worden ingezet onder de Seago Line. Het eerste schip koos eerder deze maand het ruime sop.
Publicatiedatum: