Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Telers en supermarkten besparen op kosten

AGF voor voedselhulporganisaties

Ceeclic is een Franse organisatie die grote winkeliers ondersteunt bij de herwaardering van onverkochte producten door deze aan voedselhulporganisaties te doneren. Volgens medeoprichter Abdeladil Tebibel zijn ze een maand geleden ook direct bij groenten- en fruittelers begonnen "omdat ook zij veel eetbare maar onverkoopbare producten hebben vanwege problemen met de grootte of overproductie."



"Momenteel werken we met een teler van appelen, peren en pompoenen om te zien hoe deze samenwerking zal verlopen. Als alles goed gaat, zal hij ons aan zijn coöperatie voorstellen. Tot dusver is de samenwerking succesvol: sinds we met hem zijn begonnen te werken, hebben we bijna vijf ton fruit en groenten geschonken aan de vereniging Restos du Cœur (Restaurants van het Hart). We denken tegen juni 10-15 ton te halen. De Restos du Cœur zijn erg blij met de producten en ook een andere vereniging heeft al interesse getoond."

"Groenten en fruit zijn gezonde, maar relatief dure producten. Behoeftige mensen hebben hier niet altijd toegang toe, terwijl er veel telers met onverkoopbare producten zitten. Voor deze telers is dit een interessante markt: ze genieten aanzienlijke voordelen, zoals belastingaftrek en hebben minder verspilling te verwerken. Verder letten consumenten op maatschappelijk verantwoord ondernemen: als een teler of distributeur het goed doet, koopt men daar graag. Ik beschouw dit als een zeer goede dynamiek."


Abdeladil en zijn neef en zakelijke partner Ismail Tebibel

Ceeclic is momenteel een Frans bedrijf dat echter open staat voor internationale uitbreiding. Ceeclic maakt de samenwerking gemakkelijk: "Donateurs hoeven bijna niets te doen. We brengen ze in contact met de verenigingen, we plannen de overdracht en we dragen zorg voor de belastingaftrek."



Volgens Abdeladil moeten ze wel alert blijven: "Soms worden we door verenigingen gewaarschuwd dat winkels producten geven die niet consumeerbaar zijn om meer belastingvoordeel te krijgen. Soms blijkt dit een vergissing, maar niet altijd. Het is een vrij complexe situatie, maar over het algemeen gaat alles goed, vooral met de telers: ze geven zeer eetbare, verse producten."

Een andere uitdaging is het gebrek aan middelen bij verenigingen: "Soms hebben de winkels de producten voorbereid en komt de vereniging niet omdat ze geen transport hebben. In die gevallen grijpen we in en proberen we een andere vereniging te vinden zodat de producten niet worden verspild."



Voor meer informatie: 
Ceeclic
00336 69 04 54 97

Publicatiedatum: