Amazon Fresh: Duitse consumenten zijn sceptisch
Tot op de dag van vandaag is Amazon met haar leveringsdienst 'Amazon Fresh' enkel in Berlijn, Hamburg en München actief. In hoeverre verdere activiteiten in grote Duitse steden en agglomeraties zullen volgen, zou niet in de laatste plaats ook van het succes in deze drie 'testmarkten' af kunnen hangen.
Liever koffie dan verse vis
Zoetwaren en koffie zijn de meest gekochte levensmiddelcategorieën bij Amazon Fresh, gevolgd door de langer houdbare productgroepen. Versproducten koopt men het minst. Zo koopt slechts één op de drie Amazon Fresh-klanten verse groenten of vers fruit, waarmee deze productgroep op de zevende plaats staat. Verse worst, vers vlees en vooral verse vis wordt daarentegen nog minder verkocht: verse vis wordt zelfs door slechts circa 15 procent van de ondervraagde Amazon Fresh-klanten gekocht.
Deelnamekosten vormen grootste belemmering
Als hoofdbarrières voor deelname worden naast algemene twijfels over de online aankoop van levensmiddelen ook heel vaak monetaire redenen genoemd. Per slot van rekening moeten Amazon-gebruikers aan twee betaalde diensten deelnemen om de Amazon Fresh-service te kunnen gebruiken. Veel ondervraagden hebben echter ook hun twijfels aan de competentie van Amazon wat de onderwerpen 'levensmiddelen' en 'versheid' betreft.