Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Samskip voegt Rotterdam toe aan Nor Lines-netwerk

Nor Lines, dochteronderneming van Samskip, zal vanaf 1 juni Rotterdam toevoegen aan haar wekelijkse multi-purpose dienstregeling naar het westen, midden en noorden van Noorwegen. 



De dienst wordt verzorgd door de geavanceerde schepen MV Kvitnos en MV Kvitbjorn, die uitgerust zijn met LNG-motoren, een roll-on-roll-off (RoRo) capaciteit van 3.000 m2 hebben en daarnaast beschikken over een containerruimte van 122 TEU, een koelcapaciteit van 1.500 ton en uitgerust zijn met een zware hijskraan. 

Deze flexibele schepen zullen in een cyclus van 14 dagen varen en Rotterdam en Eemshaven verbinden met de Noorse haven Hammerfest, in het hoge noorden, en tussenstops maken in Sandnes/Tananger, Bergen, Trondheim, Ålesund, Bodo en Tromso. Samskip biedt al drie keer per week een containerdienst aan die Rotterdam, Bremerhaven en Hamburg met de westkust van Noorwegen verbindt. 



 
In Rotterdam zal het havenbezoek plaatsvinden in de SCA Logistics terminal, die ingericht is op multi-purpose schepen en ervaring heeft met RoRo, breakbulk en waar de containers op één plaats kunnen worden verwerkt, hetgeen essentieel is voor deze dienst. 

"Het opnemen van Rotterdam in onze dienstregeling voegt echt iets toe aan Samskips pan-Europese multimodale netwerk," vertelt Caesar Luikenaar van Samskip Noorwegen. "Nor Lines is de enige dienstregeling met RoRo- en hijscapaciteit voor de verwerking van 80-ton ladingen voor havens ten noorden van Trondheim. We zien veel potentieel voor groei in olie- en gasladingen, breakbulk en industriële rollende vracht, terwijl we tegelijk het commerciële gecontaineriseerde netwerk naar het Noorden van Noorwegen uitbreiden."
 

 
"Wat betreft het visserijcluster zal Nor Lines de grootste koelcontainerhavens in het noordwesten van Europa blijven bedienen met de LNG-schepen, maar dan aangevuld met de koelcapaciteit waar Samskip nu al mee werkt op de Baltische Zee. Er zal een flexibelere benadering komen om huidige en nieuwe vissershavens, zoals Cuxhaven, Eemshaven en Velsen te bedienen. Hierdoor zal Nor Lines beter kunnen profiteren van seizoenspieken maar ook een beter bereik in het noorden van Noorwegen creëren om meer vissershavens en fabrieken te kunnen bedienen."

De MV Kvitbjorn en MV Kvitnos, die in 2015 door Samskip in de vaart genomen werden, passen in Samskips visie om duurzaam, multimodaal transport aan te bieden. Beide schepen zijn uitgerust met Bergen LNG-motoren van Rolls Royce en profiteren van de brandstofzuinige Promas propeller, een vermogens optimaliserende hybride asgenerator en een innovatieve golfbrekende romp. Tezamen kunnen deze oplossingen de CO2-emissie tot wel 40% reduceren ten opzichte van een schip met dieselmotor.

Voor meer informatie: 
Sen Kaya
Samskip
E-mail: communications@samskip.com
Phone: +31 88 400 1180
www.samskip.com 
Publicatiedatum: