Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Negen van de tien maakt cijfers voedselverspilling niet openbaar

Grote retailketens VS niet open over voedselverspilling

Negen van de tien grootste kruideniersketens in de Verenigde Staten maken geen cijfers over de voedselverspilling binnen hun bedrijven openbaar, zo blijkt uit een analyse van het Center for Biological Diversity en de 'Ugly Fruit and Veg Campaign. 

In haar rapport Checked Out geeft het Center ook rapportcijfers, waarbij de meeste van de 10 bedrijven een '5' of '4' scoorden omdat ze verzuimen actie te ondernemen en niet publiekelijk blijk geven van hun betrokkenheid bij het probleem van voedselverspilling. 40% van het voedsel dat in de Verenigde Staten wordt geproduceerd, gaat verloren en bedrijven die voedsel verkopen of serveren zijn verantwoordelijk voor 40% van deze verspilling, waarbij de verspilling binnen de retail groter is dan in de horeca. 

"Het is schandalig dat de grootste supermarkten in ons land zo weinig doen om hun enorme bijdrage aan dit probleem te verminderen," begint Jennifer Molidor van het Center. "Voedselverspilling is een groeiend probleem dat ten koste gaat van onze waterreserves en landbouwgronden, de natuur schaadt en de voedselzekerheid in gevaar brengt. We kunnen een einde maken aan deze massale verspilling maar alleen als ook supermarktketens meewerken aan een oplossing."

Aangezien de Amerikaanse consument met name in supermarkten zijn inkopen doet, bepalen retailers welke producten er in het supermarktschap staan, wat er gebeurt met onverkochte producten en zelfs hoeveel en welke producten het winkelend publiek koopt. 

In het rapport werden de belangrijkste doelstellingen en acties om voedselverspilling te verminderen van 10 bedrijven geanalyseerd: Ahold Delhaize, Albertsons, ALDI, Costco, Kroger, Publix, Target, Trader Joe's, Walmart en Whole Foods Market, die tezamen 13.000 winkels in het hele land hebben. De bedrijven werden beoordeeld op hun inspanningen om het probleem aan te pakken, van traceerbaarheid tot het openbaar maken van gegevens en initiatieven zoals de verkoop 'lelijke' AGF. 

De belangrijkste uitkomsten waren: 
  • Negen van de tien grootste kruideniers in Amerika verzuimen cijfers bekend te maken over hun totale voedselverspilling. Ahold Delhaize, dat supermarktketens zoals Food Lion en Stop & Shop bezit, was het enige bedrijf dat dit wel deed. 
  • De vier bedrijven die een '6' of hoger scoorden waren de enige met specifieke doelstellingen om voedselverspilling te reduceren. Kroger loopt hierbij voorop met haar voornemen om tegen 2025 helemaal geen voedsel meer te verspillen.
  • Vier van de tien bedrijven hebben geen initiatieven genomen om klasse twee AGF te verkopen, waarmee voorkomen kan worden dat AGF met schoonheidsfoutjes verloren gaat. 
  • Walmart was het enige bedrijf dat meerdere initiatieven heeft genomen om voedselverspilling in haar winkels te voorkomen, zoals het verbeteren van de infrastructuur in haar winkels, het standaardiseren van voedseletiketten en het geven van voorlichting aan partners en consumenten. 
  • Alle bedrijven werken met voedseldonatieprogramma's. Aldi maakte als enige bedrijf geen melding van een voedsel-recycling-programma (bijvoorbeeld voor de productie van compost, diervoeder of voor andere industriĆ«le toepassingen). 
De maatschappelijke, economische en milieukosten die voedselverspilling met zich brengt, zijn enorm. Hoewel donatie en recyclingprogramma's voedsel van de stortplaats redden, wordt hiermee de kern van het probleem niet aangepakt. Om de natuurlijke reserves die verspild worden met de productie van overbodige voeding te behouden, moeten supermarktketens hun transparantie en traceerbaarheid verbeteren. Ze moeten hun voorraden zo gaan beheren dat overschotten beperkt worden en overbodige voedselproductie voorkomen kan worden. 

"Consumenten zijn zich in toenemende mate bewust van het enorme probleem van voedselverspilling en willen dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen om hier iets aan te doen," legt Jordan Figueiredo, bedenker van de 'Ugly' Fruit and Veg Campaign, uit. "Wij roepen Amerikaanse supermarkten dan ook op om hun bijdrage te leveren en de doelstelling om voedselverspilling tegen 2025 uit te wereld te helpen te onderschrijven. Het uitbannen van voedselverspilling binnen de kruideniersbranche zal mogelijk een uitstralingseffect hebben naar de hele maatschappij zodat we de honger in de wereld aan kunnen pakken, geld kunnen besparen en ons milieu kunnen beschermen."



Publicatiedatum: